Facebook slutar sälja fysiska presenter

Facebook Gifts blev inte den e-handelssuccé som det sociala nätverket hoppats på. Nu skiftar man fokus och slutar sälja fysiska presenter. I stället satsar man vidare på presentkort, både digitala och fysiska.

I slutet av förra året lanserade det sociala nätverket, Facebook Gifts. En tjänst som gjorde det möjligt att skicka födelsedagspresenter och andra gåvor till Facebook-vänner. Fokus låg då på att skicka fysiska produkter men nu ändrar man inriktning på tjänsten.

Sedan starten har det även varit möjligt att skicka digitala presentkort och från och med nästa veckan är det endast presentkort som gäller. Det kommer inte längre att vara möjligt att köpa produkter via tjänsten.

Annons
Annons

Fysiska och digitala presentkort

Att Facebook gör det här draget beror helt enkelt på att intresset för att köpa materiella gåvor via det sociala nätverket varit väldigt lågt. Däremot så har de digitala presentkorten varit populära, och man ska nu satsa vidare på presentkortsdelen med Facebook Card.

Ett fysiskt presentkort som lanserades i början av detta året och som går att köpa via Gifts. Kortet kan användas både online och offline hos återförsäljare som Target, Sephora, Jamba Juice och den italienska restaurangkedjan Olive Garden.

– Sedan lanseringen förra året har ungefär 80 procent av gåvorna varit presentkort. Därför lägger vi nu till fler digitala koder och gör även Facebook Card tillgängligt för ännu fler handlare, säger en talesman för Facebook.

Källa: Internet Retailer

Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!