Annons

Facebook slutar sälja fysiska presenter

Facebook slutar sälja fysiska presenter

2013-08-27 09:29

Facebook Gifts blev inte den e-handelssuccé som det sociala nätverket hoppats på. Nu skiftar man fokus och slutar sälja fysiska presenter. I stället satsar man vidare på presentkort, både digitala och fysiska.

I slutet av förra året lanserade det sociala nätverket, Facebook Gifts. En tjänst som gjorde det möjligt att skicka födelsedagspresenter och andra gåvor till Facebook-vänner. Fokus låg då på att skicka fysiska produkter men nu ändrar man inriktning på tjänsten.

Sedan starten har det även varit möjligt att skicka digitala presentkort och från och med nästa veckan är det endast presentkort som gäller. Det kommer inte längre att vara möjligt att köpa produkter via tjänsten.

Fysiska och digitala presentkort

Att Facebook gör det här draget beror helt enkelt på att intresset för att köpa materiella gåvor via det sociala nätverket varit väldigt lågt. Däremot så har de digitala presentkorten varit populära, och man ska nu satsa vidare på presentkortsdelen med Facebook Card.

Ett fysiskt presentkort som lanserades i början av detta året och som går att köpa via Gifts. Kortet kan användas både online och offline hos återförsäljare som Target, Sephora, Jamba Juice och den italienska restaurangkedjan Olive Garden.
– Sedan lanseringen förra året har ungefär 80 procent av gåvorna varit presentkort. Därför lägger vi nu till fler digitala koder och gör även Facebook Card tillgängligt för ännu fler handlare, säger en talesman för Facebook.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

Annons
Annons
E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Grannens nätmatjätte omsatte en miljard i fjol

Växte med över 100 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

"Vår ambition är att ge kunderna ett större sortiment"

Zalando satsar på hållbart mode.

Buildor.se tappade 5 miljoner

Buildor.se tappade 5 miljoner

Byggmax koncernen sjönk 4 procent.

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

Omni-speglar ska ta webbutikerna offline

"En tredimensionell, mobil, digital popup-butik".

Annons
Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta