Facebook vill förenkla livet med virtuell assistent

Facebook testar just nu en virtuell personlig assistent i sin meddelandetjänst Messenger. Här kan användarna få hjälp med diverse inköp, boka en resa eller ett restaurangbesök.

E-handelstjänster som ämnar att göra e-handlandet, och alla andra vardagliga bestyr, lika smidigt som att skicka ett SMS har vi sett prov på tidigare. Amerikanska Magic är en, och svenska Djenee är en annan. Nu ger sig även Facebook in i leken med en egen virtuell assistent vid namn M.

Den virtuella personliga assistenten är inbakad i Facebooks meddelande-app Messenger och tanken är att användarna enkelt ska få hjälp med att boka restaurangbesök, resor eller att få något hemlevererat. För tillfället är tjänsten helt textbaserad och testas bland ett hundratal utvalda i San Francisco Bay Area, var annars.

Annons
Annons

De utvalda har i sina Messenger-appar nu fått tillgång till en ny knapp som gör det möjligt att skicka en förfrågan direkt till M. Denna förfrågan tas sedan om hand av antingen en människa, eller en dator.

Bra på att stå i kö

Tjänsten har även testats av företagets anställda som bland annat använt den för att anordna middagsbjudningar och få sina skrivbord dekorerade i en fransk stil. Det mest populära användningsområdet var dock att låta M ringa upp TV-operatören för att stå i telefonkö.

Vi har tidigare sett prov på att Facebook vill använda sin meddelande-app som en sorts e-handelscentral och den personliga assistenten M känns som en vidareutveckling av detta. Målet är att expandera tjänsten utanför San Francisco och att den ska vara gratis att använda.

Tanken verkar vara att Facebook ska tjäna pengar på den genom att samarbeta med de företag som får flest förfrågningar via M.

 

Källa: ArsTechnica

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!