Annons

Facebooks aktie föll – Nu måste man öka intäkterna

Facebooks aktie föll – Nu måste man öka intäkterna

2012-07-30 13:55

Facebook har presenterat sin första delårsrapport efter börsintroduktionen, det slutade med att företagets aktie rasade. Den stora frågan som aktieägarna nu vill ha svar på är hur Facebook ska tjäna mer pengar. Men att satsa på kortsiktiga vinster kan straffa sig på sikt.

Delårsrapporten, som släpptes nyligen gjorde att Facebook-aktien rasade till 25,52 dollar per aktie, den lägsta notering hittills. När aktien introducerades med buller och bång i maj tidigare i år kostade den 38 dollar per aktie.

Facebook-aktien har alltså tappat drygt 25 procent i värde sedan företaget gjorde sin entré på börsen. Att bolaget värderade aktien så pass högt vid introduceringen tyder på att man väntade sig att intäkterna skulle öka i snabb takt, vilket inte ser ut att ske.

Nu vill aktieägarna veta hur Facebook ska lyckas sälja mer reklam, särskilt i mobilen som vinner fler och fler användare. Men det är inte bara att öka intäkterna, den viktigaste frågan är ändå att behålla sina medlemmar på lång sikt. Att bara satsa på ökade intäkter kan straffa sig.

– Risken är att Facebook tummar på det som varit bolagets styrka hittills när det finns krav på kortsiktiga vinster. Folk är inte så pigga på företag som gör intrång i deras privata sfär. Det är inte alltför svårt för någon annan att starta en motsvarande tjänst som rätt snabbt kan få inflytande, om folk tröttnar på Facebook, säger Jonas Colliander, forskare i sociala medier vid Handelshögskolan i Stockholm.

Stora förluster

Antalet Facebook-användare ökade under andra kvartalet till 955 miljoner från 901 miljoner kvartalet innan. Man ökade också sin omsättning med 32 procent till 1,18 miljarder dollar, varav 992 miljoner dollar av intäkterna kommer från reklam. Något som var bättre än förväntat.

Men Facebook har också haft ökade kostnader. Marknadsförings- och försäljningskostnaderna ökade med det fyrdubbla, till 392 miljoner dollar. En bidragande orsak till att Facebook rapporterar en nettoförlust på 157 miljoner dollar i sin delårsrapport, vilket motsvarar 8 cent per aktie.

Grundaren Mark Zuckerberg säger att förlusten också till stor del beror på kostnader som tillkom på grund av börsnoteringen. Skulle man räkna bort de kostnaderna skulle det i stället bli en vinst på 12 cent per aktie.




Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta