Falsk reklam allt vanligare – nätet hårdast drabbat

"Påverkar i synnerhet annonsörerna negativt".

Att en del företag - däribland e-handlare - sysslar med utlottningar på till exempel Facebook, är ett brott mot lotterilagen. Att det är olagligt med lotterier på sociala medier är dock något som varken kunder eller företagare alltid har koll på.

LÄS ÄVEN: Okunniga handlare bryter mot lagen

Annons

Kapade utlottningar och "gratis" varor

Och det finns även andra fällor att hålla koll på i reklamsammanhang. En av dem är så kallad falsk reklam, som 45 procent av svenskarna säger sig råka ut för dagligen. Det visar en ny undersökning som intresseorganisationen Sveriges Annonsörer har gjort.

Den falska reklamen utgörs enligt intresseorganisationen av till exempel utlottningar med kapade avsändare, tävlingar utan pris och "gratiserbjudanden" som visar sig kräva någon form av motprestation. Det sägs också förekomma "överdrivna produktfördelar som lovar högt men håller tunt".

"Blir än svårare för reklamen att nå igenom"

Fuskandet i reklamsammanhang har lett till att många människor blir misstänksamma när de ser erbjudanden. Störst är misstänksamheten mot reklam på Facebook, samt i så kallade popup-annonser på sajter. 46 procent av deltagarna i den aktuella undersökningen uppger att de inte litar på erbjudanden i digitala kanaler.

– Falsk reklam har kommit att bli en del av konsumenternas verklighet och det är ett fenomen som påverkar såväl reklamen generellt men i synnerhet kanalerna och annonsörerna negativt. En ökad misstänksamhet leder till att det blir än svårare för reklamen att nå igenom, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Undersökningen bygger på 1599 intervjuer med allmänheten som genomfördes av analysföretaget Inizio under november 2017.

Annons