Färsk e-handel sålde slut lagret på ett halvår

"Ska omsätta 15 miljoner första året".

I september förra året lanserades ett nytt varumärke, Norrsken Jackets, som endast finns på nätet och som enligt bolaget "är skapat av kvinnor och för kvinnor". 

Efter drygt ett halvår meddelar det nystartade företaget att de redan har sålt över 10 000 jackor via sin enda försäljningskanal - sin webbutik. 

Annons

– Sedan starten i september har försäljningen gått över förväntan och vi har sålt slut lagret av första kollektionen. Men det gäller att ständigt utvecklas, vara innovativ och ta hjälp av och inspireras av andra, säger Sara Hällås, medgrundare och marknadschef på Norrsken, i ett pressmeddelande och fortsätter:

– Vår målgrupp är kvinnan som gör medvetna val, och jag tror att vi har hittat det nya sättet, både i design och som företag, att bygga ett starkt varumärke på.

För att sätta det i relation till något - hur mycket är 10 000 jackor?

– Vi hade förhoppningar om att sälja mycket, men det är svårt att säga vad vi exakt räknade med! Vi köper in våra jackor själva så vi tog ju också risken. I relation kan du tänka att en butik i en mellanstor stad köper in kanske 25 jackor av ett varumärke, och så har de 50 varumärken. Så det är klart att 10 000 jackor är mycket, säger Sara Hällås till Ehandel.se.

Försäljningsmässigt, vad siktar ni på att omsätta? 

– Vi siktar på att omsätta 15 miljoner kronor under första året, och just nu känns det som att vi kommer att klara det med den takten vi har, säger hon och tillägger:

– Vi siktar även på att gå utanför Sverige, med nästa kollektion som lanseras i september. Då ska vi satsa på Tyskland och Finland, men längre fram planerar vi även att ta oss ut på den holländska och estländska marknaden. Den finska sajten kommer dock inte att få ett lokalt språk.

Bakom Norrsken står ett team med erfarenhet inom design, produktion, e-handel och kundupplevelser. Företagets affärsidé kretsar kring transparent prissättning och en stabil kontakt med kunderna som bidrar till kollektionernas utveckling.

Annons

– En del av kärnan i Norrsken handlar om att involvera kunderna i utvecklingen av kollektionerna. Vi har workshops, kommunicerar via e-mail, Instagram och Facebook. Sedan analyserar vi data och försöker på det sättet också förstå våra kunder. Vi tittar också på hur de klickar och vilka frågor de ställer gällande färger, storlekar och modeller, berättar Sara Hällås för Ehandel.se.

Men det som också är väldigt viktigt och som hänger ihop med den transparenta prissättningen är att Norrsken styr och kontrollerar hela produktionskedjan själv. 

– Genom att vi själva styr över värdekedjan från nål till tråd och hela vägen till slutkund har vi kunnat arbeta upp en slagkraftig process. Vi inte bara bryr oss, utan tar också ansvar för miljöfrågor och hållbara processer, samtidigt som vi pressar priser. Genom att vi äger hela flödet kan vi effektivisera våra led och kapa priser, utan att göra avkall på design, kvalité hållbarhet eller vårt miljö- och samhällsansvar, säger Sara Hällås.

Annons