Annons

FedEx levererar tack vare E-handelns starka tillväxt

FedEx levererar tack vare E-handelns starka tillväxt

2014-06-23 08:24

E-handeln må ha varit ett tufft slag för många fysiska butiker, men för FedEx är den rena guldgruvan. Distributören kan i sin senaste kvartalsrapport visa upp fina siffror som översteg marknadens förväntningar, mycket tack vare e-handelns starka tillväxt.

I förra veckan släppte FedEx sin rapport för det brutna räkenskapsårets fjärde kvartal. Och man konstaterar att e-handeln varit mycket positiv för den amerikanska logistikjätten.

Under fjärde kvartalet uppgick intäkterna till 11,8 miljarder dollar, att jämföra med 11,4 miljarder dollar för samma period föregående år. Ett resultat som även översteg marknadens förväntningar på 11,6 miljarder dollar.

Vinsten efter skatt för kvartalet landade på 730 miljoner dollar, att jämföra med 303 miljoner dollar för ett år sedan. Sett till helåret gjorde man en vinst efter skatt på 2,1 miljarder dollar, och de goda tiderna ska hålla i sig.

– Räkenskapsåret 2014 var ett bra år för Fedex och vi väntar oss att 2015 ska bli ännu bättre, skrev vd Alan B Graf Junior i rapporten.

Gäller att packa effektivt

I förra månaden berättade FedEx om sina planer att ändra rutinerna och enbart ta betalt efter paketens storlek för alla sina markleveranser. Något som främst kommer att ge effekt på skrymmande, men lätta paket fyllda med varor som toalettpapper, tröjor och skor.

I själva verket kommer det att innebära en prisökning på mer än en tredjedel av deras amerikanska marksändningar. Hur mycket vet man inte ännu men man uppmanar sina kunder att se över hur man packar sina leveranser.

– Om du har tagit emot någon form av paket i ditt hem, oavsett om det är kakor från mormor eller ett e-handelspaket, så vet du att de inte alltid är packade på ett effektivt sätt, säger Mike Glenn, företagets vice VD för marknadsutveckling.

 

Källa: Forbes

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Senaste nytt bland betalningar.

Annons
Annons
Kappahls livboj - sparkar 50 anställda och stänger butiker

Kappahls livboj - sparkar 50 anställda och stänger butiker

Ska försöka spara 100 miljoner kronor.

Google får ny EU-bot på över 15 miljarder kronor

Google får ny EU-bot på över 15 miljarder kronor

Tredje miljardboten för sökjätten.

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Skiftet är här.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Flygstoppet för Boeing kan påverka global <nobr>e-handel</nobr>

Flygstoppet för Boeing kan påverka global e-handel

Vanligt med e-handelspaket på passagerarplan.

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Vill bli en föregångare inom omnikanalhandel.

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

Instagram fångar hela e-handeln i sin app.

Annons
Annons
Ehandel.se startar Ehandel Academy

Premiär i vår: Ehandel.se startar Ehandel Academy

Komplett kursprogram för alla som arbetar med e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta