Annons

Fel fokus när E-handlare satsar globalt

Fel fokus när E-handlare satsar globalt

2013-09-19 10:29

Jens Levin, VD för plattformsleverantören Sitoo, uppmanar e-handlare att tänka lokalt för att nå globala framgångar. Jens menar på att e-handlare allt för ofta konkurrerar med pris och försöker imitera globala jättar som till exempel Amazon.

– Det finns ofta en övertro på att ett lågt pris är viktigt för en lyckad e-handelsverksamhet. Effekten blir många gånger den omvända. Resultatet uteblir och den lokala butikens e-handelsverksamhet fungerar inte enligt förväntan, säger Jens Levin.

Jens uppmanar e-handlare att utgå ifrån sitt lokala perspektiv och satsa på kunskap och sin egen nisch för att nå framgång på en global marknad.

– I stället för en lågprisstrategi bör den lokala butiken utgå från sin styrka, dvs det lokala perspektivet. Genom att framhäva den lokala närvaron, butikens unika sätt att kombinera och paketera produkter, sin passion för ämnesområdet och sitt sätt att måna om kunden, kan den lokala butiken skapa intresse och hävda sig på Internet, säger Jens Levin.

Det lokala perspektivet ska enligt Jens vara mer intressant för den globala publiken och därmed också resultera i ökad försäljning.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Wexthuset mot 20 miljoner - nu går de in i Japan

Wexthuset mot 20 miljoner - nu går de in i Japan

Det globala familjeföretaget, som utvecklat en helt egen plattform, slår nu alla rekord.

Annons
Annons
Begagnat är Amazons nya bransch

Begagnat är Amazons nya bransch

Egen certifiering ska säkerställa att gamla produkter känns som nya.

Miljardbud på betaljätten Nets - på väg att få ny ägare

Miljardbud på betaljätten Nets - på väg att få ny ägare

Uppköpserbjudande på 42 miljarder kronor.

Tonerkungen är död: Länge leve Strumpkungen

Tonerkungen är död: Länge leve Strumpkungen

I en unik serie ska vi få följa Rikard Westbergs nya tillvaro som Strumpkungen. Missas på egen risk!

12
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Pineberry ger <nobr>e-handeln</nobr> sajter som fungerar hos Google

Emeet: Pineberry ger e-handeln sajter som fungerar hos Google

Pineberry kommer till Emeet med tips på hur man som e-handlare får en SEO-vänlig plattform.

Indiska får ny VD - ska leda omställningen

Indiska får ny VD - ska leda omställningen

Ersätter David Rönnberg som tillträdde 2015.

Apotea: Nu Sveriges starkaste apoteksvarumärke

Apotea: Nu Sveriges starkaste apoteksvarumärke

Tar kronan ifrån Apotek Hjärtat.

Annons
Annons
Nästa matjätte ger sig på leverans till kylskåpet

Nästa matjätte ger sig på leverans till kylskåpet

Får en timme på sig att ta sig in i kundens hem.

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Landsansvarig för Onlinemarknadsföring Sverige

Stor&Liten AB söker:

Kreativ och driven Online Marketing Manager

Pen Store (G Group AB) söker:

Kundtjänst + Content manager till Pen Store

Jollyroom AB söker:

Webbanalytiker till e-handelsbolaget Jollyroom i Göteborg

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem