Annons

Fel fokus när E-handlare satsar globalt

Fel fokus när E-handlare satsar globalt

2013-09-19 10:29

Jens Levin, VD för plattformsleverantören Sitoo, uppmanar e-handlare att tänka lokalt för att nå globala framgångar. Jens menar på att e-handlare allt för ofta konkurrerar med pris och försöker imitera globala jättar som till exempel Amazon.

– Det finns ofta en övertro på att ett lågt pris är viktigt för en lyckad e-handelsverksamhet. Effekten blir många gånger den omvända. Resultatet uteblir och den lokala butikens e-handelsverksamhet fungerar inte enligt förväntan, säger Jens Levin.

Jens uppmanar e-handlare att utgå ifrån sitt lokala perspektiv och satsa på kunskap och sin egen nisch för att nå framgång på en global marknad.

– I stället för en lågprisstrategi bör den lokala butiken utgå från sin styrka, dvs det lokala perspektivet. Genom att framhäva den lokala närvaron, butikens unika sätt att kombinera och paketera produkter, sin passion för ämnesområdet och sitt sätt att måna om kunden, kan den lokala butiken skapa intresse och hävda sig på Internet, säger Jens Levin.

Det lokala perspektivet ska enligt Jens vara mer intressant för den globala publiken och därmed också resultera i ökad försäljning.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Redo för säljtopp:

Redo för säljtopp: "Siktar på största rean någonsin"

För de här e-handlarna innebär bokrean en av årets bästa säsonger.

Annons
Annons

Sverige i topp när norrmännen e-handlar utomlands

6 av 10 norrmän gjorde sitt senaste e-handelsköp från utlandet.

E-handeln upp 34% för världens största livsmedelsföretag

Även jätten Nestlé inser nu behovet av e-handel för att växa.

JS Energi gör sitt första förvärv - trimmar <nobr>e-handeln</nobr> med service

JS Energi gör sitt första förvärv - trimmar e-handeln med service

Med snabb miljonomsättning i ryggen gör man nu sitt första uppköp.

1
Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Från nystart i garaget till 70 miljoner på tre år

Från nystart i garaget till 70 miljoner på tre år

Under 2017 ska iDeal Of Sweden inta två länder i månaden.

PostNord-krisen: Damberg frågas ut i näringsutskottet

Utskottets vice ordförande undrar vad regeringen tänker göra för att rädda företagets fortsatta existens.

Bolaget bakom Snapchat börjar med e-handel - säljer glasögon

Den nya e-handeln Spectacles.com ska sälja solglasögon med en inbyggd kamera.

Annons
Annons
PostNord: Svensk <nobr>e-handel</nobr> växte med 16 procent

PostNord: Svensk e-handel växte med 16 procent

E-handeln omsatte 58 miljarder under 2016.

66 EU-miljoner till svenskt robotprojekt

66 EU-miljoner till svenskt robotprojekt

Nästa generations lagerrobotar ska utvecklas vid Örebro Universitet.

Matjätte fortsätter nätsatsa - låter tredje kedjan gå online

Matjätte fortsätter nätsatsa - låter tredje kedjan gå online

Företaget testar sig fram, enligt kommunikationschefen.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem