Fem år på nätet – växer nu med 30 procent

Går bra trots sist ut på nätet.

Media Markt var väldigt sena ut på nätet i Sverige bland hemelektronikföretagen, förmodligen sist, och deras första stapplande steg var inte speciellt förtroendeingivande. Företaget erkänner själv att det fanns en hel del problem på den tiden:

- När MediaMarkt lanserade sin e-handel för fem år sedan var e-handelsorganisationen separerad från den övriga verksamheten, utbudet var begränsat och prissättningen skiljde sig från den i varuhusen, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Annons

Svenskarnas krav har ökat dramatiskt

Sedan dess har Media Markt dock sakta men säkert förbättrat sin nätbutik och tidigare i år berättade företagets vd, Per Kaufmann, hur e-handeln just nu räddar företaget. I dag är det alltså fem år sedan hemelektronikjätten lanserade sin svenska e-handel och företagets vd berättar att mycket har ändrats på kort tid.

- Det har skett stora förändringar under de fem år som vår e-handel har varit aktiv. Svenskarna ställer allt högre krav på användarvänlighet, checkoutflödet, betalnings- och leveranslösningar, något som vi lägger stora resurser på att utveckla, säger Per Kaufmann.

Det måste vara samma överallt

Han avslöjar samtidigt att nätbutiken växer med drygt 30 procent om året, vilket är en bra bit ovanför branschsnittet. Media Markt meddelar att man numera arbetar “mobile first”, när det kommer till e-handeln, och företaget jobbar även med att sammanföra de olika säljkanalerna så mycket som möjligt.

- Jag tror att framtidens e-handel kommer att innebära att mötet för kunden måste vara helt sömlöst. Att man som kund upplever ett och samma företag oavsett i vilken kanal man kommer i kontakt med bolaget. Det måste vara samma pris, produktutbud, betallösning, leverans- och installationstjänster som erbjuds, säger Per Kaufmann.

I dag ska e-handeln vara en integrerad del av verksamheten och enligt Per Kaufmann ska Media Markt vara på god väg mot denna helt sömlösa värld.

Annons