Finansinspektionen kräver svar om moralregler

Nyligen drog betaltjänsten Payson in möjligheten att ta betalt med kort för flera av landets e-handlare. Främst var det nätbutiker som säljer sexleksaker som drabbades. Nu kräver Finansinspektionen att bankerna redovisar på vilka grunder de kan neka en kund att köpa varor från ett visst företag.

I slutet av juni skickade betaltjänsten Payson ut ett mejl till flera av sina e-handlare där de meddelade att vissa av dem skulle förlora sin kortbetalning. Tidsfristen var i stort sett obefintlig och möjligheten att ta emot kort skulle stoppas redan efterföljande måndag. Endast tre dagar efter att mejlet skickats ut, och mitt i semestertider.

Anledningen till att vissa e-handlare förlorade möjligheten till kortbetalning berodde på en policy-ändring från Paysons sida. Och som vanligt när banker, betaltjänster och kortföretag vill agera moraliska kompasser så låg stort fokus även denna gång på att få bort sexleksaker och andra sexrelaterade produkter, men även anonymiseringstjänster drabbades.

Annons

Vi sökte Payson för att få svar på varför vissa e-handlare blivit av med sin kortbetalning men fick inget svar. Betaltjänsten skickade dock ut svar till påstridiga näthandlare, om än ett kortfattat sådant.

– Vi kan tyvärr inte gå närmare in på kriterierna då det är ett antal parametrar som spelar in. Detta gäller dessutom den integrerade lösningen, skriver Payson, enligt en påstridig e-handlare i vårt forum.

Är det bankerna eller kortföretagen?

Att någon pressat Payson till att ta bort möjligheten till kortbetalning för vissa e-handlare är nog ingen vågad gissning. Vem eller vilka som står bakom är oklart men Visa och MasterCard har tidigare agerat moralkompass i liknande situationer. Visa Europa skall dock förnekat all inblandning enligt Computer Sweden.

Men nu är det fler än landets e-handlare som vill ha svar på vad som ligger bakom denna, och liknande händelser. Nu kräver även Finansinspektionen (FI) att bankerna redovisar på vilka grunder de kan neka en kund att köpa varor från vissa företag

– Det har förekommit uppgifter om att man har stoppat betalningar och nu vill vi veta vart problemen ligger, säger Johan Terfelt, enhetschef för betaltjänster på FI.

Han säger dock att problemet är att man inte vet vilka det är som sätter stopp för handeln. Är det bankerna som sätter egna moraliska regler som bryter mot lagen, eller är det internationella storföretag som VISA och Mastercard som sätter press på att handel med ”moraliskt tveksamma” varor ska förbjudas?

– Vi har indikationer på att det kan vara kortföretagen och vi har indikationer på att det kan vara bankerna. Om det är så att VISA och Mastercard sätter upp hinder måste kunderna få veta detta. I grund och botten handlar det om ett kundskydd, säger Johan Terfelt.

Annons



Källa: Skånskan

Annons