Fler och fler e-handlare satsar på att chatta med kunderna

En chattfunktion står ut.

Förra året så gjorde vi på Ehandel.se en inte så vetenskaplig studie kring e-handlares chattfunktioner. Det vi kom fram till var att tjänsterna inte alltid är bemannade, men också att de var väldigt populära när de faktiskt var igång.

Att chatta med kunderna kan vara ett bra alternativ till att ha telefonsupport, om chatten är tillgänglig. Jättar som CDON.com kör med chatt på sin sajt men även mindre e-handlare satsar allt mer på området.

Annons

Mäter ett 20-tal tjänster

Vi bad vår analysavdelning titta närmare på chattfenomenet och de kunde då konstatera att andelen e-handlare som har en chatt på sin sajt ökat med en procentenhet sedan i fjol. Det är nu närmare 10 procent av Sveriges e-handlare som har någon form av chatt. I Ehandelsindex med över 11 000 nätbutiker så mäter vi ett 20-tal olika chattjänster.

Zendesk chat dominerar

Några av de vanligaste tjänsterna är Zopim, Zendesk, Tawk.to, LiveChat Inc och Olark. Vi kan även se att en av dessa dominerar rejält och det är Zopim, som numera heter Zendesk Chat.

Hos vissa av de med Zendesks lösning så behöver inte chatten vara aktiverad, men chattfunktionen är ändå den mest populära i Ehandelsindex.

Annons