Fler planerar att handla på nätet än i butik under Black Friday

66 procent av de amerikanska konsumenterna tänker e-handla under den stora readagen, samtidigt är Black Friday nu mer poppis än Cyber Monday bland nätkunderna.

Om ni inte redan visste det, vi har ju skrivit en del om fenomenet, så är det idag Black Friday. Readagen där trängsel och kökaos är en central del för att få tag i de bästa produkterna, men som på senare år även letat sig ut på nätet.

Nu kommer nya siffror som visar att e-handlarna till och med är mer populära än de fysiska butikerna under Black Friday, i alla fall i USA. Enligt en undersökning från Deloitte kommer 66 procent av de amerikanska konsumenterna att leta sig ut på nätet dagen efter Thanksgiving för att shoppa, medan 44 procent planerar att strosa runt i fysiska butiker.

Annons

Cyber Monday abdikerar från tronen

Studien visar också att Black Friday nu är den enskilt största shoppingdagen online i USA. Något som innebär att dagen passerat Cyber Monday, e-handelns motsvarighet till Black Friday som lanserades i mitten av 2000-talet. Enligt Deloitte planerar 52 procent av konsumenterna att shoppa online under Cyber Monday.

Samtidigt säger de amerikanska konsumenterna att de kommer att spendera drygt 370 dollar i genomsnitt under Thanksgiving-helgen, on- och offline. En ökning med 25 procent jämfört med förra året.

Annons