Fler skulle e-handla grönt om de bara visste hur

Många människor vill shoppa miljövänligt men då gäller det för nätbutikerna att förse sina kunder med rätt information.

Enligt en ny studie, publicerad av Proceedings of the National Academy of Sciences, skulle e-handlare kunna minska sin miljöpåverkan. I rapporten, som inkluderar Internetbaserade företag som Amazon, Netflix, Uber och Airbnb, konsterar man att en stor andel av kunderna skulle göra mer miljövänliga val, om de bara fick alternativen förklarade för sig. 

Det oavsett om det handlar om att kompensera för sitt koldioxidavtryck eller att välja en produkt med lägre koldioxidutsläpp. Men det är ingen enkel sak att räkna ut på egen hand.

Annons

– Att beräkna en produkts koldioxidavtryck är faktiskt en väldigt svår sak att göra och det kräver en hel del specialkunskaper, säger studiens huvudförfattare, Steven Isley, beteendevetare vid National Renewable Energy Laboratory i Golden, Colorado.

Enklare för företag att räkna ut

Enligt Isley är det däremot betydligt enklare för ett företag att räkna ut sina produkters och tjänsters koldioxidavtryck. Och enligt studien skulle den typen av informatorn ha en stor påverkan på kundens köpbeslut.

Som exempel nämner man att ett flertal av Netflix kunder skulle välja att se filmerna i standard-upplösning istället för i HD om de visste de olika alternativens koldioxidavtryck. Något som i slutändan skulle kunna minska Netflix koldioxidavtryck med 24 procent.

I Amazons fall skulle allt fler välja en längre leveranstid än två dagar för att sänka sin klimatpåverkan. Det samtidigt som 40 procent skulle kunna tänka sig att lägga till koldioxidkompensation i kassan om möjligheten fanns.

– För en enskild individ är det inte enkelt att försöka räkna ut hur pass stor miljöpåverkan deras olika alternativ har. Företagen skulle däremot kunna göra det och sedan dela information med alla sina kunder, säger Steven Isley.

Annons