Fler sociala nätverk satsar på reklam i nyhetsflödet

Nu följer LinkedIn i Facebooks fotspår och låter företag synas i medlemmarnas nyhetsflöde genom sponsrade uppdateringar. Även Twitter experimenterar vidare med att göra skräddarsydda annonser mer användbara för sina användare. Samtidigt har man hamnat i trubbel efter att ha skapat fejkade tweets från riktiga användare.

Nu blir det möjligt för företag att synas i medlemmars nyhetsflöde genom sponsrade uppdateringar även på LinkedIn. Communitysajten har nämligen lanserat något man kallar för, LinkedIn Sponsored Updates.

Här kommer företag att kunna marknadsföra innehåll i form av rörligt material, presentationer och produktnyheter i medlemmars nyhetsflöde.

Annons

– Vårt mål är att utveckla en fullständig, professionell publiceringsplattform och skapa möjligheter för marknadsförare att driva affärsresultat genom att dela relevant innehåll med våra medlemmar, säger Fredrik Bernsel, försäljningsdirektör på LinkedIn Marketing Solutions i ett pressmeddelande.

De sponsrade uppdateringarna kommer att synas i medlemmarnas nyhetsflöde och vara märkta med ”sponsrat”. Precis som på Facebook kommer medlemmar att kunna gilla, dela, kommentera och följa företaget som ligger bakom posten. Företagen ska även kunna mäta hur pass effektiva de olika kampanjerna och uppdateringarna varit med hjälp av ett analysprogram.

Skräddarsydda och påhittade annonser

Men det är inte bara LinkedIn som uppdaterar sig. Även Twitter som redan för tre år sedan lanserade Promoted Tweets, en tjänst som gör det möjligt för företag att köpa annonser i form av tweets, experimenterar nu för att göra de skräddarsydda annonserna än mer användbara för sina användare.

I ett inlägg på Twitters blogg står det att användarna inte kommer att få fler, men däremot bättre tweets som visar innehåll från varumärken och företag som de är intresserade av. Man påpekar också att användare som inte vill se någon reklam kan avmarkera en ruta i sina kontoinställningar.

Samtidigt har Twitter hamnat i trubbel efter att ha skapat falska tweets från riktiga användare för att marknadsföra sin nya plattform för TV-annonsering. Man ska ha lagt upp skärmdumpar där de tre användarna Subhash Chander, William Mazeo och Neil Gottlieb lovordar en påhittad annons för Barista Bar med texten, ”Jag önskar att jag kunde göra lika tjusiga latte som i @baristabar reklamen”.

Man tog snabbt bort de fejkade tweetsen och ersatte dem med anställdas tweets i stället. Skadan var dock redan skedd eftersom det ursprungliga inlägget publicerats från TwitterAds officiella konto där det sedan delats vidare av 1,5 miljoner användare.

– Vi använder ofta låtsaskonton för blogginlägg men vi har inga framtida planer på att använda riktiga användarkonton för den här typen av bilder på annonsbloggen, kommenterar en representant för Twitter gällande misstaget.

Annons

 

Källor: Dagens Media, Press, The Verge

Annons