Annons

Fler sociala nätverk satsar på reklam i nyhetsflödet

Fler sociala nätverk satsar på reklam i nyhetsflödet

2013-07-26 08:26

Nu följer LinkedIn i Facebooks fotspår och låter företag synas i medlemmarnas nyhetsflöde genom sponsrade uppdateringar. Även Twitter experimenterar vidare med att göra skräddarsydda annonser mer användbara för sina användare. Samtidigt har man hamnat i trubbel efter att ha skapat fejkade tweets från riktiga användare.

Nu blir det möjligt för företag att synas i medlemmars nyhetsflöde genom sponsrade uppdateringar även på LinkedIn. Communitysajten har nämligen lanserat något man kallar för, LinkedIn Sponsored Updates.

Här kommer företag att kunna marknadsföra innehåll i form av rörligt material, presentationer och produktnyheter i medlemmars nyhetsflöde.

– Vårt mål är att utveckla en fullständig, professionell publiceringsplattform och skapa möjligheter för marknadsförare att driva affärsresultat genom att dela relevant innehåll med våra medlemmar, säger Fredrik Bernsel, försäljningsdirektör på LinkedIn Marketing Solutions i ett pressmeddelande.

De sponsrade uppdateringarna kommer att synas i medlemmarnas nyhetsflöde och vara märkta med ”sponsrat”. Precis som på Facebook kommer medlemmar att kunna gilla, dela, kommentera och följa företaget som ligger bakom posten. Företagen ska även kunna mäta hur pass effektiva de olika kampanjerna och uppdateringarna varit med hjälp av ett analysprogram.

Skräddarsydda och påhittade annonser

Men det är inte bara LinkedIn som uppdaterar sig. Även Twitter som redan för tre år sedan lanserade Promoted Tweets, en tjänst som gör det möjligt för företag att köpa annonser i form av tweets, experimenterar nu för att göra de skräddarsydda annonserna än mer användbara för sina användare.

I ett inlägg på Twitters blogg står det att användarna inte kommer att få fler, men däremot bättre tweets som visar innehåll från varumärken och företag som de är intresserade av. Man påpekar också att användare som inte vill se någon reklam kan avmarkera en ruta i sina kontoinställningar.

Samtidigt har Twitter hamnat i trubbel efter att ha skapat falska tweets från riktiga användare för att marknadsföra sin nya plattform för TV-annonsering. Man ska ha lagt upp skärmdumpar där de tre användarna Subhash Chander, William Mazeo och Neil Gottlieb lovordar en påhittad annons för Barista Bar med texten, ”Jag önskar att jag kunde göra lika tjusiga latte som i @baristabar reklamen”.

Man tog snabbt bort de fejkade tweetsen och ersatte dem med anställdas tweets i stället. Skadan var dock redan skedd eftersom det ursprungliga inlägget publicerats från TwitterAds officiella konto där det sedan delats vidare av 1,5 miljoner användare.

– Vi använder ofta låtsaskonton för blogginlägg men vi har inga framtida planer på att använda riktiga användarkonton för den här typen av bilder på annonsbloggen, kommenterar en representant för Twitter gällande misstaget.

 

Källor: Dagens Media, Press, The Verge

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Hinner inte längre hantera logistiken själv.

Annons
Annons
Grundades 1965 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Just nu: Grundades 1965 - nu lanseras e-handeln

Ny e-handlare tar upp kampen om jättemarknaden.

Efter Komplett - här är Ole Vinjes nya jobb

Efter Komplett - här är Ole Vinjes nya jobb

Förre vd:n avgår efter 16 år.

Mystiskt avsked - Gina Tricots VD lämnar

Mystiskt avsked - Gina Tricots VD lämnar

"Passar bra att jag tar mig an ett nytt uppdrag nu".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Här är e-handlarna som influencers helst vill jobba med

Här är e-handlarna som influencers helst vill jobba med

"Krångligt att förstå vad företag förväntar sig".

H&M ökade med 11 procent: “Går i rätt riktning”

H&M ökade med 11 procent: “Går i rätt riktning”

Förändringsarbetet fortsätter.

Erikshjälpens VD lämnar - en ny har nu tillsats

Erikshjälpens VD lämnar - en ny har nu tillsats

"Viktigt att organisationen är förändringsbenägen".

Annons
Annons
Svensk kalenderjätte lanserar personaliserad e-handel

Svensk kalenderjätte lanserar personaliserad e-handel

Så typiskt Burde.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta