Annons

Fler sociala nätverk satsar på reklam i nyhetsflödet

Fler sociala nätverk satsar på reklam i nyhetsflödet

2013-07-26 08:26

Nu följer LinkedIn i Facebooks fotspår och låter företag synas i medlemmarnas nyhetsflöde genom sponsrade uppdateringar. Även Twitter experimenterar vidare med att göra skräddarsydda annonser mer användbara för sina användare. Samtidigt har man hamnat i trubbel efter att ha skapat fejkade tweets från riktiga användare.

Nu blir det möjligt för företag att synas i medlemmars nyhetsflöde genom sponsrade uppdateringar även på LinkedIn. Communitysajten har nämligen lanserat något man kallar för, LinkedIn Sponsored Updates.

Här kommer företag att kunna marknadsföra innehåll i form av rörligt material, presentationer och produktnyheter i medlemmars nyhetsflöde.

– Vårt mål är att utveckla en fullständig, professionell publiceringsplattform och skapa möjligheter för marknadsförare att driva affärsresultat genom att dela relevant innehåll med våra medlemmar, säger Fredrik Bernsel, försäljningsdirektör på LinkedIn Marketing Solutions i ett pressmeddelande.

De sponsrade uppdateringarna kommer att synas i medlemmarnas nyhetsflöde och vara märkta med ”sponsrat”. Precis som på Facebook kommer medlemmar att kunna gilla, dela, kommentera och följa företaget som ligger bakom posten. Företagen ska även kunna mäta hur pass effektiva de olika kampanjerna och uppdateringarna varit med hjälp av ett analysprogram.

Skräddarsydda och påhittade annonser

Men det är inte bara LinkedIn som uppdaterar sig. Även Twitter som redan för tre år sedan lanserade Promoted Tweets, en tjänst som gör det möjligt för företag att köpa annonser i form av tweets, experimenterar nu för att göra de skräddarsydda annonserna än mer användbara för sina användare.

I ett inlägg på Twitters blogg står det att användarna inte kommer att få fler, men däremot bättre tweets som visar innehåll från varumärken och företag som de är intresserade av. Man påpekar också att användare som inte vill se någon reklam kan avmarkera en ruta i sina kontoinställningar.

Samtidigt har Twitter hamnat i trubbel efter att ha skapat falska tweets från riktiga användare för att marknadsföra sin nya plattform för TV-annonsering. Man ska ha lagt upp skärmdumpar där de tre användarna Subhash Chander, William Mazeo och Neil Gottlieb lovordar en påhittad annons för Barista Bar med texten, ”Jag önskar att jag kunde göra lika tjusiga latte som i @baristabar reklamen”.

Man tog snabbt bort de fejkade tweetsen och ersatte dem med anställdas tweets i stället. Skadan var dock redan skedd eftersom det ursprungliga inlägget publicerats från TwitterAds officiella konto där det sedan delats vidare av 1,5 miljoner användare.

– Vi använder ofta låtsaskonton för blogginlägg men vi har inga framtida planer på att använda riktiga användarkonton för den här typen av bilder på annonsbloggen, kommenterar en representant för Twitter gällande misstaget.

 

Källor: Dagens Media, Press, The Verge

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta