Flipkart köper konkurrent och dumpar anställda

Den indiska e-handelsjätten har köpt upp modesajten Jabong och planerar massuppsägningar för att stärka greppet om e-handelsmarknaden.

I slutet av juli stod det klart att Global Fashion Group, med svenska Kinnevik som storägare, säljer den indiska modesajten Jabong för 70 miljoner dollar. Köparen är e-handelsjätten Flipkart, via sitt dotterbolag Myntra, som Flipkart förvärvade sommaren 2014.

Myntra räknas som Indiens största modesajt och i och med det senaste uppköpet kommer Myntra och Flipkart tillsammans att kunna visa upp en aktiv kundbas på 15 miljoner personer per månad, rapporterar NDTV.

Annons

700 kan tvingas lämna

GFG har varit ute efter att sälja Jabong sedan en tid tillbaka och Amazon samt Snapdeal har tidigare ryktas vara intresserade av modebutiken. Men nu växer sig alltså Flipkart ännu starkare på en marknad där just Amazon Fashion och Snapdeal är de två största konkurrenterna.

Dagarna efter förvärvet meddelar nu Flipkart att man planerar att säga upp ett flertal anställda. Exakt hur många avslöjar inte den indiska e-handlaren men man gör klart att nedskärningen kommer att drabba de som inte presterar tillräckligt bra. Enligt NDTV rör det sig om 300 till 700 medarbetare som kan tvingas lämna.

– Anställda som inte når upp till våra förväntningar uppmuntras att söka möjligheter utanför företaget där deras kompetens kan utnyttjas bättre, säger Flipkart i ett uttalande.

Annons