Annons

Flipkart tar in 210 miljoner dollar veckan efter uppköp

Flipkart tar in 210 miljoner dollar veckan efter uppköp

2014-05-28 10:46

Indiens ledande e-handelsföretag Flipkart, som förvärvade rivalen Myntra i förra veckan, har plockat in 210 miljoner dollar i en ny finansieringsrunda. Satsningen leds av Rysslands DST Global och redan befintliga investerare.

Det har knappt gått en vecka sedan indiska Flipkart köpte upp landets största modehandlare på nätet, Myntra. Redan då flaggade man för att man skulle investera 100 miljoner dollar i segmentet för att skala upp verksamheten. Och det ska nog inte bli några problem.

I dagarna blev det nämligen klart att Flipkart plockat in ytterligare 210 miljoner dollar. I den senaste finansieringsrundan finns bland annat DST Global som  tidigare investerare i framgångsrika Internetföretag som Facebook, Zynga, Twitter, Spotify, Groupon, och Alibaba.

Även befintliga investerare som Tiger Global, Naspers och Iconiq Capital ska vara med på ett hörn.

Kunskap före pengar

Men även om det nu klirrar gott i kassan så var det för Flipkarts medgrundare, Sachin Bansal, viktigare att man lyckades knyta till sig Yuri Milner och hans investmentbolag DST Global.
– Yuri är en stor visionär. Bland alla investerare i världen, är han den bäste när det kommer till teknik. Han var den första som såg att Facebook hade potential till att bli ett företag värt 100 miljarder dollar. Han har ett stort nätverk över hela världen och vi hoppas kunna lära oss av detta, säger Bansal.
Bara sedan sommaren 2013 har Flipkart nu fått in 570 miljoner dollar i riskkapital. Sammanlagt sedan starten 2007 har det Bangalore-baserade företaget fått in 750 miljoner dollar i riskkapital. Den klart största summan av alla indiska e-handelsföretag.

Tvåa på listan är Snapdeal som i förra veckan fick in 100 miljoner dollar, totalt mer än 400 miljoner dollar sedan de drog igång 2010.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta