Annons

Flipkart vill leverera inom tre timmar i Indien

Flipkart vill leverera inom tre timmar i Indien

2015-01-07 11:07

Snabba leveranser sprider sig världen över och nätkunder kan nu få sina köp hemlevererade inom en timme i storstäder som New York, London och Stockholm. Indien är dock ett land som inte förknippas med detta men Flipkart gör sitt bästa och snart hoppas man kunna erbjuda leverans inom tre timmar.

Snabba och smidiga leveranser är inget man kopplar samman med Indien, och just bättre leveransmöjligheter nämns som en viktig faktor för att e-handeln i landet ska kunna nå sin fulla potential.

Sachin Bansal, Flipkarts grundare och vd, är en av de indiska e-handlarna som påpekat detta och nu undersöker man möjligheterna med att minska leveranstiderna till tre timmar. Flipkart, som drog in nästan 2 miljarder dollar i riskkapital under 2014, undersöker nu möjligheterna vilka av deras varor som ska kunna vara en del av det nya initiativet.

En viktig konkurrensfördel

I slutet av 2013 lanserade Flipkart en ny snabb leveransservice som garanterar att ordern kommer fram dagen efter att kunden lagt sin beställning. En tjänst som är tillgänglig i ett femtiotal städer och sedan en tid tillbaka erbjuder man även leverans samma dag i tio indiska städer.

Flipkart satsar alltså stort på snabba leveranser där det normalt tar mellan tre till sju dagar att få hem sina e-handelsköp och tanken är att lansera leveranser inom tre timmar i tre eller fyra städer senast i juli.

Rivaler som Amazon och Snapdeal erbjuder sedan tidigare också leveranser samma dag och just smidiga leveranser ser ut att bli en viktig konkurrensfördel för indiska e-handlare. För att få en liten inblick i hur leveranserna kan se ut i Indien ta en kik på videon nedan:



Källa: Tech in Asia
Video av Google India

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Annons
Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta