Flygbolagen flyger oftare i den växande e-handelns tjänst

Flera flygbolag har satsat extra på att snabbt kunna leverera varor som skickats från andra delar av världen till sina slutdestinationer i Europa.

I takt med att allt fler e-handlar från andra länder och dessutom förväntar sig allt snabbare leveranser har flygtrafiken fått sperla en allt större roll. Branschtidningen Air Cargo World har undersökt hur bolag som flyger mellan kontinenter i allt större utsträckning samarbetar med Europas nationella flyglinjer och flygbolag, och kommit fram till att flygbolagen verkan spela en allt större roll inom e-handeln.

10 procentig ökning på ett år

IAG Cargo är ett av de bolag som ska ha kommit långt i sin ambition att koppla samma sina långflygningar med sitt europeiska nätverk. Förra året lade bolaget till 2 000 flyganknytningar som ledde till att varor som kom till Europa kunde skickas vidare till ett särskilt land samma dag.

Annons

- 2015 såg vi en ökning i antalet transporter från Nordamerika till Europa. Våra försändelser ökade med tio procent jämfört med året innan, säger Daniel Johnson, chef för Global Productspå IAG.

Liknande trender ska ha setts hos till exempel Lufthansa Cargo, som också ser att den växande e-handeln får allt större betydelse. Flygjätten från Tyskland ska ha gjort satsningar därefter. Enligt Lufthansa Cargos e-handelschef, Anselm Eggert, ska varor som har kommit till Europa från till exempel Asien nu kunna skickas vidare till "vilken destination som helst" i Europa samma dag.

Expressavdelning i Paris

Många flygbolag har trots sina ambitiösa satsningar på långväga flygleveranser bara precis påbörjat sina försök på området, enligt Air Cargo World. Merparten av e-handelsföretagen sägs ännu inte vara beredda att betala extra för snabbleverans, särskilt om det inte skulle innebära att den är betydligt snabbare än andra alternativ. För att flygleveranserna ska kunna hållas så priseffektiva som möjligt har till exempel Air France-KLM Cargo utvecklat en expressavdelning i Paris där paket kan lastas om utan att processen tar onödigt lång tid.

- Det är ett sätt för oss att att fokusera på förväntningarna som den växande e-handeln för med sig, säger en talesperson på företaget.

Att e-handeln kommer att behöva ett större utbud av, särskilt snabba, transporttjänster är även något som logistikleverantören Team Worldwide håller med om.

- E-handeln behöver flygtransport för att komma till destinationerna snabbare än via de vanliga vägarna, säger Bob Imbriani, vice VD för företaget.

Annons