Flygstolens VD: ”Ingen bransch är komplex som resebranschen”

Flygstolens VD Linda Bjernstål berättar hur hennes företag blivit ett gasellföretag i en bransch som inte mår så bra, och om hur man ständigt måste utveckla verksamheten för att hantera de små marginalerna.

Onlineresebutiken Flygstolen omsatte förra året drygt 1,8 miljarder kronor och fick nyligen utmärkelsen gasellföretag. I samband med det fick Flygstolen också en extra utmärkelse, den digitala gasellen. Och Linda Bjernstål, Flygstolens VD och grundare, ser resebranschen som en stark bransch. Enligt henne utgör resebranschen en tredjedel av allt som handlas på nätet.

- Vi står aldrig stilla utan utvecklas hela tiden. Det är mycket konkurrens i den här branschen. Inte bara lokala konkurrenter utan vi tävlar mot globala märken. Så vi arbetar ständigt med att bredda och utveckla affären, säger hon.

Annons

Betraktar Flygstolen som en e-handel

Och för att lyckas nå framgång måste man hela tiden hålla sig i framkant.

- Det är det som är det svåra, hur man kommer igenom bruset och når kunden. Resor är väldigt känsligt. Det kan handla om valuta, krig och trender i samhället, så det är en väldigt snabbrörlig bransch. Jag brukar säga att vi är i ständig beta, säger Linda Bjernstål.

Hon ser egentligen ingen skillnad mellan att sälja varor och tjänster på nätet, förutom praktiska saker som att den som säljer resor förstås inte behöver ha något lager. Hon ser sitt företag som en e-handel och har inga planer på att öppna några fysiska butiker.

- Jag tänker att vi är en onlineresebutik. Vi säljer resor på nätet. Det är inte två olika saker för att man till exempel säljer resor eller möbler. Man jobbar med e-handel oavsett vad man säljer.

Finns det någonting som resebranschen kan lära sig av e-handel med varor, tror du?

- Kanske hur man knyter kunden till sig genom till exempel lojalitetsprogram. Där har branschen mycket att jobba med överlag. Att bygga varumärke framför allt genom kringprodukter. Mer lojalitet är nyckeln, tror jag, säger Linda Bjernstål.

"Branschen får lite lite uppmärksamhet"

Flygstolens VD tror att en av resebranschens fördelar är att resor förknippas med något positivt. Den typen av tjänst som Flygstolen jobbar med är dessutom väldigt skalbar, något som också hjälper upp försäljningen. Linda Bjernstål tycker att resebranschen får för lite uppmärksamhet med tanke på att den faktiskt utgör så stor del av e-handeln.

- Det är en extremt komplex bransch, jag kan inte se någon annan bransch där det är så mycket man måste tänka på. Händer det något på en flygplats kan vi bli skyldiga att betala 25 000 kronor, säger hon, och jämför med att om man hade sålt till exempel böcker eller parfym, hade det värsta som kunnat hända varit att en vara kommer bort.

Annons

- Så det är komplext, men det är det jag tycker är intressant.

Du har tidigare sagt att om du hade börjat om från början hade du valt att jobba med e-handel fast inom något annat. Vad menade du med det?

- Det är så små marginaler, vi ligger på under en procent. Det är en bransch som inte mår så bra. Vi är väldigt konsumentstyrda och ibland kan jag tycka att fokus blir lite knasigt. Många betalar 1 000 kronor för en resa till Arlanda, men när det kostar 1 200 till Paris så uppfattas det som dyrt. Vad tror man då? Det är ju inte gratis det här. Men vi får se hur det utvecklar sig.

Hoppas att kunder ska vilja betala för god kvalitet

Linda Bjernstål ser framför sig att framtidens resebransch kommer att bli krångligare för resenärerna. Saker som bagage, mat och inträde i flygplatsens loungeområde kan tänkas utgöras av tillval för en extra kostnad när man bokar en flygresa. Och även om det är en tuff marknad att verka på hoppas Linda Bjernstål att människor kommer att kunna tänka sig att betala vad det kostar. Hon jämför med det faktum att många människor kan tänka sig att betala extra för ekologisk mat, och hoppas att samma fenomen i någon form ska slå igenom även i flygbranschen.

Vad tror du om Flygstolens framtid, är den ljus?

- Det hoppas jag naturligtvis. Men det finns ett motstånd. Det är många globala aktörer som kommer in i Skandinavien och efterfrågan på resor ökar inte lika snabbt. Vi vill behålla vår marknadsandel och tror att det finns plats för ett par starka onlineaktörer.

Annons