Annons

Häng på förändringsvågen när AI tar över Missa inte starten

Krönika: Häng på förändringsvågen när AI tar över

2017-05-15 11:00

Det är dags att ta reda på hur AI kan integreras i din e-handel.

Vi är alla medvetna om hur försäljning i fysiska butiker minskar, medan bekvämligheten att handla via digitala kanaler tar över inom flera branscher. Men den som tror att den digitala utvecklingen och AI främst kommer att påverka den fysiska världen, tror fel. Många anser att AI kommer förändra mycket inom, framför allt, den digitala shoppingvärlden. Om du inte har börjat efterforska i hur nutidens och framtidens AI kan integreras för din e-handel, är det god tid att göra det.

AI: Artificiell intelligens är ett begrepp som myntades av datavetaren John McCarthy redan 1956 på en konferens som kan beskrivas som ”vetenskapen och tekniken att skapa intelligenta maskiner”. AI förväntas bli nästa industriella revolution med teknologi som ska kunna likna mänskligt beteende och vara självlärande.

I värsta fall väljs du bort

De som var tidiga med e-handel pratade om fördelen med att kunna skala upp försäljningen snabbare än fysiska butiker för lägre kostnader, men nu i efterhand anser många att den primära anledningen för e-handelns frammarsch handlar om bekvämlighet. AI-teknikens framtida möjligheter inom e-handel kretsar kring precis samma sak, bekvämlighet.


Exempel på AI inom e-handeln

Många e-handlare har redan integrerade funktioner så som chattboxar som delvis styrs av AI-liknande teknik och produktrekommendationer baserat på tidigare köphistorik. Nu pekar dock utvecklingen på helt nya utmaningar och möjligheter inom e-handeln där det gäller att hänga med på förändringsvågen för att inte väljas bort för ett mer bekvämt alternativ.

Personlig shopping 2.0

E-handlare kommer att behöva integrera nya sätt att arbeta med produktrekommendationer. De algoritmer som i dag räknar ut och rekommenderar produkter baserat på bland annat konsumentens köphistorik kommer att utvecklas, och det sker snabbt. Redan idag har IBM’s AI-teknik Watson möjliggjort ett helt nytt sätt för online-butiker att erbjuda en personlig shoppingupplevelse som anses utklassa vilken fysisk försäljare som helst.

The North Face är ett exempel på ett företag som tagit steget längre gällande personliga rekommendationer online genom sitt samarbete med IBM. Med hjälp av den AI-styrda assistenten på deras hemsida ställer de ett par få personliga frågor till konsumenten för att sedan, med hjälp av Watson-tekniken, på några sekunder kunna visa personligt anpassade alternativ. Ska du till exempel vandra i de svenska fjällen med din syster i juli? Datorn vet precis vad ni behöver och vill ha.

Annons
Annons

Vi kommer helt klart att få se fler lösningar som dessa för framtidens e-handel och har du inte redan funderat på hur du kan använda dig av liknande teknik på din plattform, är det dags att börja göra efterforskningar.

Visuell sökning genom mobilen

AI har även gjort det möjligt för konsumenten att söka efter produkter genom mobilens kamera. En AI-styrsökmotor hjälper sedan till att hitta dessa eller liknande produkter online. Slyce.it är ett av flera företag som utvecklat denna funktion och som samarbetar med e-handlare runt om i världen. Tidigare i år använde sig till exempel Tommy Hilfiger av Slyce funktion under deras fashion show där gästerna kunde hålla mobilkameran på ett plagg de gillade och direkt få upp var de kunde handla det, direkt i sin mobil.

Ett liknande exempel är Mode.ai som är en visuell chatt som integrerades och gjordes synlig med Facebooks Messenger för bara några veckor sedan. Den gör det möjligt att ladda upp en bild på en outfit och/eller skriva in önskemål på vad för produkt man söker så svarar chatten med länkade alternativ genom AI-styrd teknik. 

Dessa lösningar spelar igen på kundens bekvämlighet att snabbt hitta alternativ med minsta möjliga ansträngning, vilket utmanar e-handlare att kunna erbjuda sina produkter på ett lika enkelt sätt. De som inte hänger med när funktioner likt de ovan breder ut sig kommer helt klart att få svårigheter med att få köpare till sin kanal.

AI knyter samman alla kanaler

I dag tampas många företag med att kunna erbjuda en enhetlig shoppingupplevelse mellan företagets alla olika kanaler likväl som mellan fysisk butik, desktop och mobil. Inom detta område kan AI vara till stor hjälp genom att göra logiska, näst intill mänskliga kopplingar genom att analysera en stor mängd data om bland annat kundbeteenden. AI kan hjälpa oss att förstå i vilken kanal, på vilken tid och i vilket sammanhang som kunden vill köpa just din produkt. Kommunikationsprocessen mellan företag och kund kommer därför att kunna förbättras för de företag som utnyttjar AI:ns möjligheter inom detta område.

Emma Rydell

Marketing Assistant Ageras

Ageras hjälper företagare att hitta rätt konsult för tjänster inom revision, redovisning och ekonomisk rådgivning med visionen om att skapa en förenklad och transparent marknad för dessa tjänster. Ageras är också etablerade i Danmark och Norge. Ageras.se, 08-403 00 102

Annons
Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Helgläsning: Sportshopen om vägen mot 100 miljoner

Från gränshandel till snabb framgång på nätet.

1
Annons
Annons
Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Glassbilens vuxna konkurrent omsätter fem miljoner

Den stora utmaningen: Att hitta leveransmöjligheter för fryst gods.

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

Pixelz får in 60 miljoner till USA-expansion

"Vill frigöra mer tid åt kreativitet".

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

Ny undersökning: Dyrare att handla maten på nätet

I snitt 10 procent dyrare hos ett företag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Ny marknadsplats drog 10 000 medlemmar på en vecka

Har lockat besökare från 160 länder.

2
Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Twilfit knyter in omni i rekordstor flaggskeppsbutik

Blir Nordens största underklädesbutik.

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

B2B långt efter i den mobila handeln på nätet

Den mobila epidemin härjar dock vilt även hos B2B-butikerna.

Annons
Annons
Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Aim'n och Mini Rodini vinnare på Habits modegala

Väldigt e-handelstätt när priserna delades ut.

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Kicks får ny e-handel med fokus på sömlös kundresa

Nya e-handeln har fokus på mobilt shoppingbeteende och lanseras nu på företagets samtliga marknader.

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya <nobr>e-handel</nobr>

VM-medaljör ska marknadsföra inkClubs nya e-handel

Har lanserat prenumerationstjänst.

1
Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

Bad om ursäkt till kunderna.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
b

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

E-post:

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.