Följer storkonkurrenten och slår till med digitala speglar

E-handeln står för över 13 procent av omsättningen.

Mobiltelefoner och surfplattor står numera för 52 procent av den spanska modejätten Mangos e-handelsförsäljning. Skiftet till att det mesta av e-handelsomsättningen kom in via mobila enheter skedde så sent som i julas, efter att desktop fram till dess hade legat stadigt på över 50 procent. Dessutom kommer en majoritet av e-handelsbesökarna till Mango via antingen en surfplatta eller en mobiltelefon. Det rapporterade företaget nyligen i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: Mobilen tar två tredjedelar av alla e-handelsbesök

Annons

E-handelsökade med 26 procent 2016

Mango har ännu inte släppt några siffror för 2017, men under 2016 ökade företagets e-handelsförsäljning enligt egen uppgift med nära 26 procent, och stod därmed för 13 procent av koncernens omsättning. Och av allt att döma har e-handelsutvecklingen knappast stannat av sedan dess.

Nu satsar Mango nämligen ytterligare på det digitala området. Enligt nyhetssajten Internet Retailing ska modejätten lansera en slags digitala speglar i särskilt utvalda butiker världen över. Satsningen kommer kort efter att konkurrenten Zara meddelade att de skulle lansera digitala speglar i sin nya e-handelsbutik i London.

LÄS ÄVEN: H&M-konkurrent öppnar sin första butik - med bara e-handel

"Ett riktigt spännande projekt"

Mangos speglar uppges vara designade tillsammans med bland andra telefonföretaget Vodaphone, och ska ge kunderna en smidig möjlighet att kontakta butikspersonalen. Speglarna ska också kunna komma med förslag på klädstorlekar och färger, samt på accessoarer som kunden kan komplettera sin outfit med.

Enligt Internet Retailing är de nya speglarna tänkta att förhöja Mangokundernas digitala upplevelse. De kommer inledningsvis att finnas tillgängliga i till exempel New York och Barcelona.

- Det här är ett riktigt spännande projekt för Mango. Vi ser att framtidens handeln är en blandning av online och offline. De nya provrummen är ännu ett steg i den digitala transformationen av våra butiker, säger Mangos Chief Client Officer Guillermo Corominas i en kommentar.

Annons