Annons

FoodPanda satsar vidare med nytt kapital

FoodPanda satsar vidare med nytt kapital

2013-05-10 15:41

Rocket Internets matbeställningstjänst FoodPanda har fått in 20 miljoner dollar i riskapital. FoodPanda som satsat hårt på tillväxtmarknader och som själva hävdar att de är marknadsledande i många av de länder där koncernen är verksam ska nu växa ytterligare.

FoodPanda som ägs av Rocket Internet meddelade tidigare i år att man lanserat sin tjänst på ytterligare 12 marknader. Bland annat i Kina, Ryssland, Brasilien och totalt fanns man då i 23 länder världen över. I dag är man verksamt i 27 länder och totalt sett samarbetar man med cirka 15 000 restauranger.

Nu har man tagit in lite extra kapital för att växa ytterligare. I en finansieringsrunda har man fått in 20 miljoner dollar från bland annat svenska Kinnevik, men även ryska Phenom Ventures finns bland investerarna. Det här är första gången som det ryska riskkapitalbolaget officiellt investerar i Rocket Internet men man har tidigare puttat in lite extra pengar i bland annat Fab och Hailo.

Ska växa på befintliga marknader

Men de nya sköna miljonerna kommer inte bara användas för att expandera till nya marknader. Man kommer även att satsa på att bygga ut sina verksamhet till nya städer i länder där man redan är verksam.

– Vi täcker redan vissa städer men planerar att expandera till nya. I Ryssland har vi god täckning i tre städer, men nu ska vi expandera till ytterligare 17. Vi kommer även att lansera i fler östeuropeiska och asiatiska länder. Vi ser fortfarande en hel del marknader som är mycket intressanta för oss, säger företagets globala VD, Ralf Wenzel.

 

Källa: TechCrunch

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Annons
Annons
Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Annons

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta