Foodora matar vidare – både i och utanför Sverige

Den snabbväxande matleveranstjänsten har sett tillväxten öka med 10 000 procent det senaste året och nu väntar fortsatt expansion.

Det Berlinbaserade företaget Foodora, som erbjuder snabba leveranser från restauranger i tio länder, expanderade nyligen sin svenska verksamhet till Göteborg.

Nu meddelar det Delivery Hero-ägda företaget att man planerar att lansera sin tjänst i flera nya svenska städer inom kort.

Annons

– Vi har funnits i Sverige i ganska exakt ett år och det har verkligen varit händelserikt. Vi har redan fler än 300 partnerrestauranger och 350 cykelbud och vi tog över marknaden på rekordtid. Nu fortsätter vi att expandera kraftigt med nya städer och ännu fler partnerrestauranger, säger Felipe Gutierrez, VD Foodora Sverige.

Får inte avslöja vilka städer

Enligt Foodora kommer expansionen att äga rum inom 60 dagar, och förutom Sverige kommer man även att expandera i Tyskland, Frankrike och Nederländerna. Vilka svenska städer det rör sig om vill man dock inte avslöja i dagsläget

– Jag får tyvärr inte säga exakta städer med tanke på det känsliga konkurrentläget men vi kommer satsar på större städer där vi märkt att det finns marknad att ta, säger Olivia Secher, Head of Marketing på Foodora Sverige.

Omsätter över 150 miljoner euro

Foodora säger sig ha levererat mer än 4 miljoner måltider under det senaste tolv månaderna i över 30 städer i Europa, Kanada samt Australien och har under det gångna året dubblat sin ordervolym varannan månad.

Något som enligt Foodora gjort företaget till marknadsledande, inte bara i hemlandet Tyskland, utan även i de nio andra länderna där företaget finns.

– Efter en startup-fas där vi finslipade affärsmodellen och lärde oss vad som är viktigt för kunderna, våra samarbetspartners och investerare når vi nu 150 miljoner euro i omsättning räknat på årsbasis. Det gör oss 100 gånger större än för bara ett år sedan, säger Rodrigo Sampaio, en av Foodoras två koncernchefer.

Annons