Foot Lockers e-handel närmar sig 1 miljard dollar

Sportklädeskedjans onlineförsäljning ökade med tvåsiffriga tal under det andra kvartalet.

Foot Locker har släppt sin delårsrapport för det andra kvartalet och kan under perioden visa upp en försäljning på 1,78 miljarder dollar. En ökning med 5 procent jämfört med förra årets 1,7 miljarder dollar.

Samtidigt gör den amerikanska klädjätten en vinst på 127 miljoner dollar. Att jämföra med 119 miljoner dollar för det andra kvartalet 2015. Foot Locker bryter däremot inte ut sin onlineförsäljning i rapporten men företagets VD, Richard A. Johnson, säger i ett uttalande att e-handeln sett en tvåsiffrig tillväxt under kvartalet.

Annons

Satsar på sociala medier

Kanada och Europa var de två starkaste onlinemarknaderna under perioden och Richard A. Johnson konstaterar att Foot Lockers e-handel kommer att omsätta runt 1 miljard dollar innan året är slut. Han pekar samtidigt på att allt fler av kedjans kunder kommer via mobilen och sociala medier.

– Vi fortsätter att interagera med våra kunder i sociala medier, däribland några av de senaste plattformarna som Instagram Stories, Facebook Live och Snapchat, säger Richard A. Johnson.

Annons