Annons

Footway ökar trycket med nya miljoner

Footway ökar trycket med nya miljoner

2012-11-02 10:28

Nätskohandlaren Footway genomför en nyemission om 20 miljoner kronor. Kapitalet tillförs via befintliga ägare, bland annat Industrifonden och eEquity. Pengarna ska användas för att ytterligare bredda sortimentet och öka marknadsföringen på den nordiska marknaden.

Footway lanserade sin e-handel i början av 2011 och satsar hårt för att göra avtryck på den nordiska skomarknaden. Tidigare i år genomförde man en nyemission om 28 miljoner kronor för att expandera i norden, även då deltog bland annat Industrifonden och eEquity.

Nu är det dags igen när man fyller på kassan med ytterligare 20 miljoner kronor. Pengar som ska ge mer krut till fortsatt expansion.
− Vi är ett konsumentfokuserat företag. Och genom denna satsning möter vi en efterfrågan från våra kunder, som vi vill kunna erbjuda ännu fler varumärken att välja mellan. I takt med ökat antal produkter vill vi också utöka lagerkapaciteten, så att leveransen till kund fortsatt går lika snabbt som idag. Målsättningen är givetvis att denna investering ska generera ökad försäljning, men också att den ska bidra till en ökad kännedom om varumärket Footway i hela Norden, vilket i sin tur banar väg för ytterligare tillväxt, säger Daniel Mühlbach, vd och grundare av Footway.

Skor en populär investering

Pengarna från den första emissionen användes till stor del för att expandera i Norden. Med de ny pengarna planerar man att ytterligare intensifiera marknadsföringen på den nordiska marknaden.
– Vi ser mycket stora möjligheter i Footway där vi tror att andelen skor som säljs på nätet kraftigt kommer att öka under de närmaste åren samtidigt som den Nordiska skomarknaden är värd cirka 30 miljarder per år. En mycket stor fördel med e-handel är att produktutbudet är oerhört omfattande jämfört med fysiska butiker. Den genomförda finansieringen och det större lagret stärker bolagets konkurrenskraft och leder till nöjdare kunder, säger Patrik Hedelin, styrelseordförande Footway och partner eEquity. 
 

E-handelsmarknaden växer kontinuerligt, men samtidigt hårdnar konkurrensen, särskilt på skomarknaden. Den senaste tiden har vi fått se många nätskohandlare ta in nytt kapital för att finansiera sin expansion.

Förmodligen satsar många på att skaffa sig en så bra position som möjligt med en effektiv verksamhet och stor försäljning. Frågan är hur många stora aktörer som får plats på marknaden innan någon får stryka på foten.


Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Annons
De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Annons
Annons

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta