Annons

Footway om kritiken: Footway har 180 dagars öppet köp

Footway om kritiken: "Vi erbjuder långt bättre villkor"

2016-05-04 10:05

Footway, Ellos Group och Caliroots kommenterar gårdagens kritik från Konsumentverket.

Vi kunde igår berätta att Konsumentverket kritiserat Footway, Stayhard och Hollywood.se för att inte ha upplyst sina kunder om ångerrätten på ett tillräckligt tydligt sätt. Footway meddelade direkt att de skulle rätta sig efter myndighetens önskemål, men nu berättar företaget för Ehandel.se att de egentligen inte ger så mycket för Konsumentverkets krav. Det går bland annat ut på att det måste framgå på sidan att kunden enligt lag har rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar.

- Vi erbjuder långt bättre villkor, man har öppet köp och kan ångra sig i 180 dagar. Om vi skriver 14 dagar i allmänna villkor när vi faktiskt erbjuder 180 dagar tror jag vi vilseleder kunden. Men rätt ska vara rätt, vi ska bättra oss, säger Louise Liljedahl, presskontakt på Footway.

På vilket sätt ska ni ändra er sida?

- Vi kikar på det. Enkelhet är viktigt, och vi vill inte vilseleda genom att visa två olika budskap.

"Ersätter inte skyldighet att informera"

Även Ellos Group, där Stayhard ingår, har gett sina synpunkter på Konsumentverkets kritik. Modekoncernen har “inlett processen” för att förtydliga informationen på hemsidan, men vill helst återkomma med detaljerna lite längre fram.

- Det är viktigt att notera att konsumentverkets synpunkter endast avser formuleringarna kring ångerrätten och inte ångerrätten som sådan eller e-handelsplatsens marknadsföring i allmänhet. Självklart har våra kunder ångerrätt och vi arbetar hårt för att hålla en hög servicenivå. Vi vill påpeka att information kring ångerrätt finns på Stayhards webbplats under ”Vanliga frågor och svar", skriver Ellos Group i en kommentar.

Men för Konsumentverket finns det inget utrymme att ta bort information om ångerrätten oavsett vilka villkor man har som säljare.

Annons
Annons
- Att det finns en omfattande returrätt ersätter inte skyldigheten att informera om ångerrätten enligt lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, konstaterar myndigheten i sina utskick.

Ehandel.se har även fått en kommentar om det inträffade av Caliroots, som driver nätbutiken Hollywood.se.

- Vi upplever att vi har väldigt bra villkor i form av fria byten och returer där en förifylld fraktetikett skickas med i paketet, allt för att göra det så smidigt för kunden som möjligt. Efter att ha mottagit deras feedback har vi nu förtydligat våra villkor för att undvika missförstånd, säger Fredrik Winberg, marknadschef på Caliroots. 

Uppdatering: Artikeln har uppdaterats med en kommentar från Caliroots. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta