Annons

Footway sänker prognosen med 30 miljoner Footway-teamet ringer i börsklockan

Footway sänker prognosen med 30 miljoner

2015-12-09 16:12

Efter börsnoteringen tidigare i år väljer Footway nu att sänka sin prognos för 2015.

Skobutiken på nätet, Footway, meddelar att man sänker sin prognos för helåret. I samband med listningen på Nasdaq First North, som vi rapporterat om tidigare, gjorde företaget bedömningen att de skulle omsätta 280 miljoner för helåret 2015.

"Valt att undvika jakt på omsättning"

En prognos som nu justeras ner till 250 miljoner kronor efter en sämre höst än väntat.

- Tillväxten till och med oktober är 63 procent, delvis drivet av förvärvet av Brandos. Vi hade hoppats på en högre tillväxt under hösten men jag ser det som ett styrkebesked att upprätthålla lönsamheten trots något lägre försäljningssiffror, säger Daniel Mühlbach, VD på Footway.

E-handelsföretaget räknar alltså fortfarande med ett positivt rörelseresultat men med en lägre omsättning än tidigare kommunicerats. Marginalerna sägs samtidigt vara mycket bättre än tidigare.

Annons
Annons
- Vi har satsat på fantastisk kundservice, en stabil prisbild och valt att undvika jakt på omsättning som inte bidrar till lönsamheten. Våra marginaler är väsentligt förbättrade och vi kan därigenom nå våra lönsamhetsmål, säger Daniel Mühlbach.

Mobil satsning har gett resultat

Företaget säger sig ha en god likviditet och en tillgänglig kassa på 106 miljoner kronor vid utgången av oktober.

Man passar även på att delge lite siffror ifrån nätbutikerna. Bland annat kan man konstatera att mobiltrafiken till skobutikerna har ökat med 105 procent och köp från mobila enheter med 240 procent.

- Vår satsning på den mobila plattformen visade sig vara helt rätt – trafik och köp ökar mycket. Mest stolta är vi över att mobila enheter konverterar lika bra som vår totala konvertering nu under hösten, säger Daniel Mülhbach.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta