Footway storsatsar i Europa med sju nya marknader

Efter ett lönsamt 2015 känner sig skobutiken uppenbarligen redo för världen.

Den svenska skobutiken Footway som ätit upp de flesta av sina konkurrenter tar nu ett stort steg ut i Europa.

Företaget meddelar idag att man riktar in sig inte på en ny marknad utan sju stycken. Bolaget ska öppna för försäljning i Tyskland, Polen, Schweiz, Nederländerna, Frankrike, Österrike och Storbritannien.

Annons

- Vår plattform och organisation är anpassad för flera länder och e-handeln växer i Europa. Även om Norden är vår primära marknad är det naturligt för Footway att använda plattformen för expansion, säger Daniel Mühlbach, VD på Footway.

De nya butikerna ska öppna redan under hösten 2016 och till en början berättar man att det primärt kommer handla om att bygga företroende hos kunderna och att lära sig de olika marknaderna.

Allt skickas från Helsingborg

Målet är alltså inte att nå några fantastiska försäljningssiffror under den första tiden.

- Vi kommer hålla kostnader och investeringar låga och har en mycket försiktig försäljningsprognos under det första året. Logistiken för de nya marknaderna hanteras centralt från vårt nordiska lager i Helsingborg och övriga funktioner hanteras från huvudkontoret i Stockholm, säger Daniel Mühlbach.

Ett nordiskt lager som vi nyligen besökte i ett större reportage. För att hantera denna ganska stora expansion letar man nu febrilt efter ny personal.

- Vi söker aktivt efter flerspråkiga medarbetare till Footway. Det är en häftig resa vi börjar och vi vill gärna ha med oss nya medarbetare på den, säger Louise Liljedahl, personalchef på Footway.

I dag finns Footway förutom i hemlandet Sverige också i våra grannländer Norge, Danmark och Finland.

LÄS ÄVEN: Klackarna i taket när Footway omsätter 260 miljoner

Annons

Annons