Footway växte med 80 miljoner

Nykundsatsning gav 85 000 nya kunder.

Footway ökade sin försäljning från 228 till 309 miljoner kronor under första halvåret 2018. Det motsvarar en ökning med 36 procent, visar företagets halvårsrapport som släpptes nu under morgonen. 

LÄS ÄVEN: Beställ före 16.30 och få Footway-leveransen nästa dag

Annons

"Glädjande"

Dessutom så ska en satsning på nya kunder ha gett en rejäl ökning i kundstocken och Footway ska under perioden ha fått inte mindre än 45 procent, eller 85 000 nya kunder, vilket innebär att de numera har 264 000 fler kunder i nätbutiken än under första halvåret i fjol.

- Det är glädjande att se att vi har kunnat upprätthålla en hög tillväxttakt, både i försäljning och nykundsanskaffning, trots ett utmanande halvår för branschen som helhet, säger Footways vd Daniel Mühlbach i rapporten.

Bruttovinsten ska under halvåret ha ökat med knappt 34 procent till 127 miljoner. EBITDA uppgick till 1,7 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 9 miljoner under samma period förra året. Orsaken till den minskningen uppges också vara den ökade nykundsanskaffningen.

14 miljoner mer från utanför Norden

Även Footways utomnordiska marknader ska ha ökat kraftigt.

- Marknader utanför Norden ska även ha visat en stark tillväxt, vilket ska ha bidragit med en försäljning på 17,2 miljoner kronor, jämfört med 2,9 miljoner förra året, säger Daniel Mühlbach.

LÄS ÄVEN: Footway om rekordresultatet: "En miljard vore trevligt"

Annons