Annons

Footways VD efter vinst:

Footways VD efter vinst: "Allt går enligt planen"

2015-08-31 12:45

Efter köpet av Brandos står Footways omsättning stilla, men bolaget har lyckats vända en förlust på 55 miljoner 2014 till att gå med vinst.

Första halvåret i år stod företagets omsättning stilla på samma nivå som förra året, dryga 116 miljoner kronor, men enligt Daniel Mühlbach beror det på att Brandos och Footway gick samman vid halvårsskiftet.

- Vi har dragit ner på Brandos verksamhet genom att ta bort produkter och skurit ner på utlandsförsäljningen. Det är ett medvetet val för att gå med lönsamhet. Vi är betydligt effektivare tillsammans och kostnad för lager och liknande minskar. Det är ett positivt resultat och det ligger i linje med våra förväntningar. Allt går enligt planen.

Vänt förlust till vinst

Samtidigt har Footway vänt ett negativt resultat på minus 55 miljoner till en vinst på dryga två miljoner. En anledning till detta är enligt företaget att en mobilsajt har lanserats under året. Enligt Footway har den inneburit att mobiltrafiken till koncernens butiker har ökat med 43 procent jämfört med 2014 och att antalet köp via mobilen har ökat med 89 procent under samma period.

- Jag skulle inte säga att vi har nått ett positivt resultat tack vare den mobila plattformen för hade inte den funnits hade nog kunderna handlat via desktop. Men den har väldigt stor betydelse. Vi följer marknaden och att handla med mobilen ligger helt rätt i tiden. Jag tycker att våra siffror visar på en intressant ökning. Det är en supertydlig trend med handel via mobilen, säger Daniel Mühlbach.

Sedan Footway köpte upp Brandos är företaget ett av de största i Norden som fokuserar på att sälja skor på nätet. Bolaget har dock andra konkurrenter som kombinerar sitt skoutbud med till exempel kläder.

Annons
Annons
- Vi arbetar mycket med kundnöjdheten och har till exempel snabbare leverans än vad Zalando har. Men det är en rätt sund marknad. Jag tycker att det är bra med konkurrens för då kan man hela tiden förbättra sig, säger Daniel Mühlbach.

 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

Annons
Annons
ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Dollarstore om e-handeln:

Dollarstore om e-handeln: "En minst sagt magisk start"

Berättar om sin första vecka som e-handlare.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

NA-KD öppnar ny butik:

NA-KD öppnar ny butik: "Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

"Det är något speciellt att ta på grejerna".

Nu är Dollarstores <nobr>e-handel</nobr> live

Nu är Dollarstores e-handel live

Öppen för beställningar.

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Stänger ännu en avdelning.

Annons
Annons
Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

65 miljoner mer än 2017.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta