Annons

Footways VD efter vinst:

Footways VD efter vinst: "Allt går enligt planen"

2015-08-31 12:45

Efter köpet av Brandos står Footways omsättning stilla, men bolaget har lyckats vända en förlust på 55 miljoner 2014 till att gå med vinst.

Första halvåret i år stod företagets omsättning stilla på samma nivå som förra året, dryga 116 miljoner kronor, men enligt Daniel Mühlbach beror det på att Brandos och Footway gick samman vid halvårsskiftet.

- Vi har dragit ner på Brandos verksamhet genom att ta bort produkter och skurit ner på utlandsförsäljningen. Det är ett medvetet val för att gå med lönsamhet. Vi är betydligt effektivare tillsammans och kostnad för lager och liknande minskar. Det är ett positivt resultat och det ligger i linje med våra förväntningar. Allt går enligt planen.

Vänt förlust till vinst

Samtidigt har Footway vänt ett negativt resultat på minus 55 miljoner till en vinst på dryga två miljoner. En anledning till detta är enligt företaget att en mobilsajt har lanserats under året. Enligt Footway har den inneburit att mobiltrafiken till koncernens butiker har ökat med 43 procent jämfört med 2014 och att antalet köp via mobilen har ökat med 89 procent under samma period.

- Jag skulle inte säga att vi har nått ett positivt resultat tack vare den mobila plattformen för hade inte den funnits hade nog kunderna handlat via desktop. Men den har väldigt stor betydelse. Vi följer marknaden och att handla med mobilen ligger helt rätt i tiden. Jag tycker att våra siffror visar på en intressant ökning. Det är en supertydlig trend med handel via mobilen, säger Daniel Mühlbach.

Sedan Footway köpte upp Brandos är företaget ett av de största i Norden som fokuserar på att sälja skor på nätet. Bolaget har dock andra konkurrenter som kombinerar sitt skoutbud med till exempel kläder.

Annons
Annons
- Vi arbetar mycket med kundnöjdheten och har till exempel snabbare leverans än vad Zalando har. Men det är en rätt sund marknad. Jag tycker att det är bra med konkurrens för då kan man hela tiden förbättra sig, säger Daniel Mühlbach.

 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Annons
Annons
Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Annons
IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

300 personer påverkas.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta