Annons

Footways VD efter vinst:

Footways VD efter vinst: "Allt går enligt planen"

2015-08-31 12:45

Efter köpet av Brandos står Footways omsättning stilla, men bolaget har lyckats vända en förlust på 55 miljoner 2014 till att gå med vinst.

Första halvåret i år stod företagets omsättning stilla på samma nivå som förra året, dryga 116 miljoner kronor, men enligt Daniel Mühlbach beror det på att Brandos och Footway gick samman vid halvårsskiftet.

- Vi har dragit ner på Brandos verksamhet genom att ta bort produkter och skurit ner på utlandsförsäljningen. Det är ett medvetet val för att gå med lönsamhet. Vi är betydligt effektivare tillsammans och kostnad för lager och liknande minskar. Det är ett positivt resultat och det ligger i linje med våra förväntningar. Allt går enligt planen.

Vänt förlust till vinst

Samtidigt har Footway vänt ett negativt resultat på minus 55 miljoner till en vinst på dryga två miljoner. En anledning till detta är enligt företaget att en mobilsajt har lanserats under året. Enligt Footway har den inneburit att mobiltrafiken till koncernens butiker har ökat med 43 procent jämfört med 2014 och att antalet köp via mobilen har ökat med 89 procent under samma period.

- Jag skulle inte säga att vi har nått ett positivt resultat tack vare den mobila plattformen för hade inte den funnits hade nog kunderna handlat via desktop. Men den har väldigt stor betydelse. Vi följer marknaden och att handla med mobilen ligger helt rätt i tiden. Jag tycker att våra siffror visar på en intressant ökning. Det är en supertydlig trend med handel via mobilen, säger Daniel Mühlbach.

Sedan Footway köpte upp Brandos är företaget ett av de största i Norden som fokuserar på att sälja skor på nätet. Bolaget har dock andra konkurrenter som kombinerar sitt skoutbud med till exempel kläder.

Annons
Annons
- Vi arbetar mycket med kundnöjdheten och har till exempel snabbare leverans än vad Zalando har. Men det är en rätt sund marknad. Jag tycker att det är bra med konkurrens för då kan man hela tiden förbättra sig, säger Daniel Mühlbach.

 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Riksbanken om krisen:

Riksbanken om krisen: "Vi har inget mål för kursen"

Ingen ljusning för handeln.

Annons
Annons
MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

MQ tar in 176 miljoner för att få rätsida på verksamheten

Emissionen är klar.

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Resumé-journalist sätter dit Linus Carlén och Nocco

Hjälper inte att vara Brand Manager.

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Annons
Annons
Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta