Footways nya satsning ska sätta avtryck i branschen

Efter förvärvet av Brandos fortsätter Footway nu sin satsning för att täten i kampen om skobranschens nöjdaste kunder. Något man ska göra med 55 nya miljoner i kassan och Nordens största skolager i Helsingborg.

Efter förvärvet av Brandos, blev Footway en Nordens största skobutiker på nätet. Med ett nytt kapitaltillskott på 55 miljoner, från i huvudsak riskkapitalbolaget Northzone, är man nu redo att maximera effekten av sammanslagningen med Brandos.

– Footway gör det är enkelt att handla skor på nätet. Att fokusera på nöjda kunder, erbjuda Nordens bredaste utbud på skor och snabba leveranser har visat sig har vara ett framgångskoncept. Det tidigare förvärvet av Heppo från CDON och nu förvärvet av Brandos gör Footway till marknadsledare i Norden i en snabbt växande marknad. Vi ser fram emot att stödja Daniel Mühlbach och Footway teamet i det fortsatta arbetet med att bygga bolaget, säger Hans Otterling, partner på Northzone.

Annons

Större sortiment

Idag erbjuder Footway och Brandos 20 100 olika skomodeller och 461 olika varumärken till kunder i Norden. Ett utbud som man planerar att utöka och för att kunna göra det, samt fortsätta erbjuda snabba leveranser, koncentreras nu all lagerhantering till PostNords nybyggda och moderna logistikanläggning i Helsingborg.

Samtidigt kommer Footways huvudkontor i Akalla att bemannas med experter inom sälj, IT och kundservice.

– Målet är att ytterligare förbättra upplevelsen för kunden genom ett större sortiment, fler varumärken och effektivare leveranser. Brandos har ett starkt varumärke på den nordiska marknaden vilket stödjer vår befintliga tillväxtstrategi, säger Daniel Mühlbach, vd och grundare på Footway.



Källa: Press

Annons