Annons

Före detta brevbärare säger PostNord hämmar e-handeln Cabomba Håkan Olofsson

Före detta brevbärare säger PostNord hämmar e-handeln

2016-05-18 16:10

Den före detta brevbäraren Håkan Olofsson, idag varumärkesstrateg, anklagar postjätten för usel logistik.

Varumärkesstrategen Håkan Olofsson går hårt åt PostNord i en insändare hos Resumé. Håkan vill förmodligen dra lite trafik till sitt företag men han ska även ha varit brevbärare så hans insikt bör ha viss substans. Han backar även upp sin kritik med en del fakta.

- Medan e-handlarna och konsumenterna blivit bättre på distanshandel har PostNord blivit sämre. För paket ökade antalet reklamationer med sex procent mellan 2014 och 2015. För brev var siffran 15 procent, skriver Håkan Olofsson.

Han tycker inte att något fungerar speciellt bra hos logistikbolaget och ser problem med både företagsleveranser och hemleveranser för privatpersoner. Hemleverans mellan 17 och 20 ger han inte mycket för, och frågar sig hur många som egentligen är hemma prick klockan fem?

"PostNord kan bättre"

Håkan Olofsson tycker att PostNord borde vara mycket bättre på detta med tanke på hur länge de varit med i branschen.

- Det mest upprörande i sammanhanget är att PostNord kan bättre. Mycket bättre. Faktum är att de under olika namn har delat ut paket sedan 1636. Längre än något annat företag i världen.

Den enda förklaringen på de upplevda problemen med PostNord får Håkan till att PostNord helt inte hänger med och kanske till och med ogillar kunder?

Annons
Annons
- De gillar inte kunder. PostNord är old school. De föredrar gula cyklar, årets frimärke och julkort av Jenny Nyström. Kunder är för dem vad mexikaner är för Donald Trump. Du kanske har glömt att skicka vykort på senare år, men de har inte glömt att du har glömt.

Den svagaste länken

Vi vet dock att PostNord på senare tid jobbat med just omställningen mot en framtid med mer e-handel och mindre brev. De arbetar även mot mer specifika tidsfönster för exempelvis hemleveranser.

Samtidigt satsar de på vad de kallar konsumentdriven logistik och ser därmed behovet att centrera tjänsten runt slutkunden. Men detta verkar inte vara något som Håkan Olofsson sett något resultat av ännu.

- Det spelar ingen roll vilka resurser som e-handelsbolagen satsar. Eller hur villiga konsumenter är att ta till sig nya tekniker och köpbeteenden. En kedja blir aldrig starkare än sin svagaste länk och just nu är PostNord och deras konkurrenter den länken, skriver Håkan Olofsson.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Annons
Annons
Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Annons
IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

IKEA stänger ner sin enda fabrik i USA

300 personer påverkas.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta