Före detta brevbärare säger PostNord hämmar e-handeln

Den före detta brevbäraren Håkan Olofsson, idag varumärkesstrateg, anklagar postjätten för usel logistik.

Varumärkesstrategen Håkan Olofsson går hårt åt PostNord i en insändare hos Resumé. Håkan vill förmodligen dra lite trafik till sitt företag men han ska även ha varit brevbärare så hans insikt bör ha viss substans. Han backar även upp sin kritik med en del fakta.

- Medan e-handlarna och konsumenterna blivit bättre på distanshandel har PostNord blivit sämre. För paket ökade antalet reklamationer med sex procent mellan 2014 och 2015. För brev var siffran 15 procent, skriver Håkan Olofsson.

Annons
Annons

Han tycker inte att något fungerar speciellt bra hos logistikbolaget och ser problem med både företagsleveranser och hemleveranser för privatpersoner. Hemleverans mellan 17 och 20 ger han inte mycket för, och frågar sig hur många som egentligen är hemma prick klockan fem?

"PostNord kan bättre"

Håkan Olofsson tycker att PostNord borde vara mycket bättre på detta med tanke på hur länge de varit med i branschen.

- Det mest upprörande i sammanhanget är att PostNord kan bättre. Mycket bättre. Faktum är att de under olika namn har delat ut paket sedan 1636. Längre än något annat företag i världen.

Den enda förklaringen på de upplevda problemen med PostNord får Håkan till att PostNord helt inte hänger med och kanske till och med ogillar kunder?

- De gillar inte kunder. PostNord är old school. De föredrar gula cyklar, årets frimärke och julkort av Jenny Nyström. Kunder är för dem vad mexikaner är för Donald Trump. Du kanske har glömt att skicka vykort på senare år, men de har inte glömt att du har glömt.

Den svagaste länken

Vi vet dock att PostNord på senare tid jobbat med just omställningen mot en framtid med mer e-handel och mindre brev. De arbetar även mot mer specifika tidsfönster för exempelvis hemleveranser.

Samtidigt satsar de på vad de kallar konsumentdriven logistik och ser därmed behovet att centrera tjänsten runt slutkunden. Men detta verkar inte vara något som Håkan Olofsson sett något resultat av ännu.

- Det spelar ingen roll vilka resurser som e-handelsbolagen satsar. Eller hur villiga konsumenter är att ta till sig nya tekniker och köpbeteenden. En kedja blir aldrig starkare än sin svagaste länk och just nu är PostNord och deras konkurrenter den länken, skriver Håkan Olofsson.

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!