Företag gillar Dustin men privatkunderna är svåra

Dustin ökade sin omsättning med 9 procent under sitt andra kvartal, trots det sjönk resultatet. Under perioden var det främst företagssegmentet som växte starkt medan konkurrensen på konsumentmarknaden är fortsatt hård.

Den numera börsnoterade nätjätten Dustin redovisar idag sin första publika kvartalsrapport. Under årets andra kvartal, vilket för Dustins del innebär december till februari, ökade omsättningen med 9 procent till 2 188 miljoner kronor, att jämföra med 2 007 miljoner motsvarande period i fjol.

Framför allt var det företagssegmentet som växte starkt med hjälp av online-försäljning och tidigare vunna ramavtal inom offentlig sektor. Samtidigt uppgick resultatet efter skatt till 25 miljoner kronor, vilket är betydligt sämre än motsvarande period förra året, 45 miljoner kronor. Till viss del beroende på investeringar samt kostnader kopplade till börsnoteringen.

Annons

– Vår goda tillväxt inom företagssegmentet under andra kvartalet förklaras av en fortsatt stark onlineförsäljning av IT-produkter och tjänster. Segmentet uppvisade en kraftig tillväxt under kvartalet, vilket främst förklaras av utväxling på tidigare vunna ramavtal inom offentlig sektor samt att vår nuvarande marknadsandel är lägre inom detta område relativt sett, säger Dustins vd, Georgi Ganev.

Bara 8 procent av Dustin är B2C

Samtidigt konstaterar bolaget att konkurrensen på konsumentmarknaden är fortsatt hård. Nettoomsättningen inom kundsegmentet minskade med 21 procent till 176 miljoner kronor.

Trots det har man ökat marginalen i konsumentaffären till 3,7 procent, att jämföra med 0,9 procent ett år tidigare.

– Konkurrensen inom B2C-segmentet är fortsatt hård. Segmentet, som under kvartalet svarade för 8 procent av den totala försäljningen, är för Dustin ett komplement till vår kärnverksamhet och vi sätter lönsamhet före volym, säger Georgi Ganev.

Annons