Annons

Förkorta laddningstiden, förbättra säljsiffrorna

Förkorta laddningstiden, förbättra säljsiffrorna

2010-05-28 18:03

Enligt SiteScanners undersökning tar det i snitt sex sekunder att ladda en e-handelssajt i en webbläsare för en person som besökare sajten för första gången, och med en uppkoppling på 2 Mbit per sekund. Det är åtminstone några sekunder för mycket för att kunna garantera att kunden stannar och genomför sitt köp, detta enligt siffror från en attitydundersökning utförd av Forrester i augusti 2009, skriver SiteScanner i ett pressmeddelande.

SiteScanner ställer sig frågan hur man som e-handlare undviker affärsavbrott och säkerställer att kunderna stannar på webbsidan istället för att går vidare till första bästa konkurrent? Svaret är, skriver SiteScanner, att optimera bäst och ladda snabbast.

SiteScanner tar upp ett antal punkter som man ska ha i åtanke.

För det första ska man jämföra olika webbläsare. Det kan bara göras genom att exekvera hela sajten i verkliga webbläsare och jämföra resultaten mot varandra, skriver SiteScanner. Och tillägger, att alla mätningar och tester måste göras med en lina som motsvarar normalanvändaren, vilket innebär en uppkoppling på ungefär 2 Mbit per sekund.

För det andra bör sajten alltid testas i en webbläsare innan lansering, eftersom applikationer såsom Flash och Javaskript tar mycket prestanda. Bra hållpunkter vid testning är cachning av webben, användandet av Javaskript och CSS:er samt storleken på enskilda objekt, såsom bilder och Flash.

Ett tredje tips från SiteScanner är benchmarking, för att se hur väl sajten står sig mot konkurrenternas diton. Laddningshastigheten bör rimligtvis ligga under snittet för normalanvändaren, dvs. sex sekunder.

Avslutningsvis framhåller SiteScanner vikten av att sätta upp interna målsättningar, som t.ex. hur stora affärsavbrott som är acceptabelt för verksamheten.

Annons
Annons
Annons
E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Annons
Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Helgspecial: Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Bra eller dåligt att sluta med flyg och kött?

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Annons
Annons
Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta