Annons

Förlusten sjönk för CDON under första kvartalet

Förlusten sjönk för CDON under första kvartalet

2014-04-24 08:47

E-handelskoncernen CDON Group redovisar en tillväxt på 10 procent under årets första kvartal. Trots det gör man en förlust efter skatt på 4,2 miljoner kronor. Det är dock klart bättre än motsvarande period 2013 då förlusten landade på 17,3 miljoner kronor.

CDON Group släppte idag sin delårsrapport för första kvartalet 2014 och e-handelsbolagets omsättning uppgick under perioden till 1 133 miljoner kronor, jämfört med 1 051 miljoner kronor ett år tidigare.

Men trots en tillväxt på 10 procent gör man en förlust på 4,2 miljoner kronor efter skatt. Det är dock klart bättre än motsvarande period 2013 då förlusten landade på 17,3 miljoner kronor. Paul Fischbein, VD och koncernchef, är nöjd med starten på året.
– 2014 har börjat bra för CDON Group. Vi levererar en tillväxt på 10 procent, ett positivt rörelseresultat i det säsongsmässigt svaga första kvartalet samt en förbättring av kassaflödet om nästan 159 miljoner kronor jämfört med samma kvartal förra året. Sport & Hälsa fortsätter att uppvisa en hög tillväxttakt, 30 procent, och stabila marginaler. Hem & Trädgård hade ett starkt försäljningskvartal och ökade försäljningen med 26 procent, säger Paul Fischbein.

Ska fortsätta att investera

Samtidigt fortsätter omvandlingen av CDON.com till ett e-handelsvaruhus, och inom Nelly.com följdes förra kvartalets lansering i Frankrike upp med lanseringar i Belgien och Polen. Dessutom lanserades NLYman.com, en modebutik för män.

Nyligen offentliggjorde man även ett planerat pilottest av en egen betallösning för två av koncernens svenska sajter. Testet startar under de kommande månaderna och CDON ser en egen betallösning som ett viktigt steg för att ytterligare förbättra köpupplevelsen samtidigt som man kan ta ansvar för en större del av värdekedjan.
– Sammantaget är CDON Group väl positionerat för att under 2014 succesivt öka investeringarna för att driva tillväxten, främst inom segmenten Mode och Sport & Hälsa, säger Paul Fischbein.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Parvelito
2014-04-24 11:04

Om man skall säga något om Cdon (och Sportamore) så är det väl att läget verkar vara under kontroll. Förlusterna är hanterbara och man visar tillväxt på viktiga områden. I Sportamores fall till och med en riktigt bra tillväxt.

Annons
Underleverantörer kör olagligt ut e-handlarnas varor

Underleverantörer kör olagligt ut e-handlarnas varor

"Katastrofalt och inte acceptabelt".

Annons
Annons
City Gross planerar mindre citybutiker

City Gross planerar mindre citybutiker

"Möjlighet att hämta ut beställningar gjorda på nätet".

My Perfect Day till Svensk Digital Handels styrelse

My Perfect Day till Svensk Digital Handels styrelse

Ska representera mindre e-handlare.

Amazon gör lagerarbetet till ett datorspel - bokstavligen

Amazon gör lagerarbetet till ett datorspel - bokstavligen

Har rullats ut till 5 distributionscentraler.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

En extra upphämtningsdag till 122 nya länder

En extra upphämtningsdag till 122 nya länder

"En av de mest framgångsrika logistiklösningarna i företagets historia".

Gick från B2B till B2C -

Gick från B2B till B2C - "Kul att vara kontroversiell"

E-handeln som lutar sig mot forskning.

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

UF-företaget blev ett heltidsjobb - omsatte 3 miljoner

Siktar på att dubbla i år.

Annons
Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Jobb på Ehandel.se

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta