Försäljningen av sexleksaker vibrerar inför Alla hjärtans dag

Veckan innan Alla hjärtans dag har visat sig vara extra het för de som säljer sexleksaker på nätet.

Det är inte bara regniga sommardagar som sätter lite extra fart på e-handeln med sexleksaker. Inte oväntat har Alla hjärtans dag en liknande effekt. Något som sexleksaksbutiken Mshop, tidigare känd som Martinshop, märkt av.

Enligt statistik som Mshop tagit fram shoppar svenskarna tre gånger så mycket sexleksaker veckan innan Alla hjärtans dag, jämfört med en vanlig vecka i januari.

Annons

– E-handel växer hela tiden och många vill överraska sin partner med något annat än blommor och choklad. Man kanske går ut och äter middag och har med sig en liten present som ett tecken på att kvällen kommer fortsätta när man kommer hem, säger Mona Donnerman, inköpschef på Mshop.

Svenskarna e-handlar glatt

Vi har tidigare rapporterat att svenska e-handlare som kampanjar lite extra inför Alla hjärtans dag ökat sin försäljning med 30-50 procent jämfört med förra året. Hur mycket Mshop ökat sin försäljning jämfört med 2015 avslöjar man inte men de mest populära produkterna hittills i år är klitorisvibratorer och glidmedel.

– Vi har sett att det blivit mer och mer vanligt bland par att ta in sexleksaker i sovrummet. Tiden när det var tabu är förbi, säger Mona Donnerman.

Annons