Försäljningen lyfter för Kinneviks e-handelsbolag

Global Fashion Group ökade omsättningen med nästan 50 procent under årets första sex månader, samtidigt fortsätter förlusterna att minska.

Kinneviks-ägda Global Fashion Group, GFG, ökade omsättningen med 25,7 procent under det första kvartalet 2016. En inbromsning jämfört med tidigare men nu verkar e-handelsgruppen, som består av Lamoda, Dafiti, Namshi, Zalora och numera australiensiska The Iconic, ha fått upp farten igen

När Kinnevik idag presenterade resultatet för det första halvåret står det klart att GFG ökat sin omsättning med 47,5 procent till 456 miljoner euro, cirka 43,5 miljarder kronor. Samtidigt meddelar bolaget att rörelseförlusterna fortsätter att minska.

Annons

Bättre på lagerhantering

Enligt rapporten förbättrades rörelsemarginalen (ebitda) till -14,8 procent under årets första sex månader. Att jämföra med -33,4 procent första halvåret 2015. Delvis på grund av effektivare lagerhantering.

Kinnevik äger numera 35 procent av Global Fashion Group, efter att ha ökat sin ägarandel via en nyemission tidigare i år. Lorenzo Grabau, VD i Kinnevik och styrelseordförande i GFG, har tidigare sagt att han tror starkt på Global Fashion Group och att bolaget bör vara lönsamt runt år 2018-2019.

Annons