Årets julklapp: Försäljningen ökar med 1 700 procent

Många VR-glasögon i tomtens säck på lördag.

Att VR-glasögonen, precis som flera e-handlare förutspådde, utsågs till årets julklapp har inneburit en rejäl boost för försäljningen av samma produkt, enligt ett pressmeddelande från Elgiganten. Enligt företaget visar statistik från kedjans totalt 160 butiker att just VR-glasögonen är den produkt som ökat mest procentuellt sett. Försäljningen ska ha varit hela 1 700 procent högre i december jämfört med oktober.

- Efterfrågan fick en skjuts med utnämningen till ”Årets julklapp” i november, men hur mycket det påverkat är svårt att svara på. VR-tekniken är otroligt fascinerande och den häftigaste tekniklanseringen vi sett på väldigt många år. Det är först i år den blivit tillgänglig för den breda allmänheten, men den har potential att revolutionera världen som vi känner den idag, säger Elgigantens VD Niclas Eriksson i pressmeddelandet.

Annons

Trådlösa hörlurar säljs i flest antal

Detta gör VR-glasögonen till en av årets absoluta favoriter i julhandeln, enligt Elgiganten. Det är dock inte den produkt som sålt bäst sett till antalet sålda produkter. Där hittar vi istället de trådlösa hörlurarna, som också de fanns med bland de favorittippade kandidaterna inför utnämningen av årets julklapp.

- Hörlurar är på många sätt den ultimata julklappen. Telefonen får en allt mer central roll i våra liv och idag är det inte ovanligt att man har två, tre olika hörlurar som man använder beroende på tillfälle. Ett par på jobbet, ett när du tränar och ett par när du lyssnar på musik. Här räknar vi med fortsatt stor efterfrågan framöver, säger Niclas Eriksson.

Även eltandborsten, kaffemaskinen och olika massageprodukter är alltjämt populära under granen, enligt hemelektronikkedjan.

Annons