Försäljningen online ökade kraftigt under maj månad

Den brittiska näthandeln, livsmedel borträknat, ökade med 17 procent i maj jämfört med samma månad föregående år. Samtidigt konstaterar man att e-handeln stod för nästan en femtedel av den totala detaljhandeln i landet.

E-handeln med icke livsmedelsrelaterade varor gick starkt framåt i Storbritannien under maj månad. Medan den fysiska handeln var mer dämpad, såg näthandeln en tillväxt på hela 17 procentenheter jämfört med samma period 2013.

Totalt sett stod näthandeln under maj månad för 18,7 procent av den totala detaljhandeln i Storbritannien enligt British Retail Consortiums senaste undersökning Online Retail Sales Monitor.

Annons

– Det övergripande starka resultat bygger till stor del på den bredd av produkter som finns på nätet, från spelkonsoler till trädgårdsmöbler, säger Helen Dickinson, Director General på British Retail Consortium.

Modet visade vägen

Särskilt kläder och skor visade upp en hög tillväxt under perioden. Kläder såg den största tillväxten sedan jul 2013, och skor sedan december 2012.

– Storbritanniens modekedjor är ledande när det gäller att utveckla sina digitala erbjudanden för kräsna kunder och det har börjat betala av sig i fina försäljningssiffror. I maj såg vi den största tillväxten när det gäller försäljning av kläder online på fem månader, och andelen inköp vi gör på nätet har vuxit flera procentenheter på ett år. Skor berättar en liknande historia där bra webbplatser och onlinetjänster har lett till den näst högsta andelen skoförsäljningen på nätet som någonsin registrerats av oss, säger Helen Dickinson, Director General på British Retail Consortium.

Källa: Press, Internet Retailing

Annons