Forskare: Köpcentrum konkurreras ut av e-handeln

Däremot kommer cityhandeln få större betydelse, tror Sven-Olov Daunfeldt, professor i nationalekonomi.

Att den fysiska handeln på sina håll kämpar för sin överlevnad i takt med att e-handeln ökar, är ingen nyhet. Men Sven-Olov Daunfeldt, professor i nationalekonomi och knuten till Handelns Utredningsinstitut, menar att fenomenet inte enbart är negativt.

- Det är bra med rotation och dynamiken leder till något bra. Det driver stadskärnan framåt. I dag börjar man tala om stadskärnans återkomst och då talar man inte bara om handeln, säger han till Jönköpingsposten. 

Annons

E-handeln och city-handeln hand i hand

Sven-Olov Daunfeldt menar att de pengar som kunderna spenderar i olika nischade butiker i stadskärnan ofta är samma pengar som de tjänat in genom att handla på nätet istället för på ett köpcentrum.

På så sätt tror han att cityhandeln och e-handeln på sikt kommer att gå hand i hand, snarare än att vara varandras konkurrenter. Istället är det alltså större köpcentrum som kommer få det hett om öronen i framtiden.

Ny trend i USA

Jonas Arnberg, som är chefsekonom på Svensk handel, är inne på samma spår. Även han förutspår att cityhandeln kommer att fortsätta att växa, medan köpcentrumen kommer få allt färre kunder som en följd av den ökande e-handel. Detta är dessutom en trend han menar redan syns i Storbritannien och USA.

- Jag tror mycket på den citynära handeln, medan vi köper tråkiga saker som blöjor och sådant på nätet. Om tjugo år tror inte jag att vi vill lägga två timmar varje lördag på att åka till en stormarknad och handla. Vi kommer att vara mer noga med vad vi gör med vår tid. De tråkiga grejerna köper vi via nätet medan vi köper parmesanosten och surdegsbrödet i en liten butik i stadskärnan, säger Jonas Arnberg till JP.

Bransch efter bransch tas över av e-handeln

Jonas Arnberg pekar dessutom på det faktum att bransch efter bransch tas över av e-handeln. I bokbranschen har det redan skett, sporthandeln är på god väg eftersom bland andra norska XXL pressar priserna, framhäver han. Näst på tur tror han är apoteksmarknaden, en utveckling som också redan inletts i och med att bland andra Apotea brett ut sig på nätet.

- Handeln som sådan kommer inte att försvinna men kunderna blir allt mer kunniga. De handlar en del på nätet och jämför priser. Men även om näthandeln med kläder växer så vill många känna på dem och prova i en butik, säger Jonas Arnberg.

Att e-handeln inom en snar framtid skulle kunna komma att dominera handeln som helhet, tror han dock inte. Som mest kan den komma att omfatta 30 procent av all handel år 2025, enligt de nuvarande prognoserna, menar Jonas Arnberg.

Annons
Annons