Första året med e-handeln avklarat: ”Vi är väldigt nöjda”

Och inför 2018 har Akademibokhandeln flera nya överraskningar på gång.

I nästa vecka fyller Akademibokhandelns e-handel ett år. Och det är ett nöjt företag som ser tillbaka på året som gått.

- Om vi ska sammanfatta första året så är vi väldigt nöjda med det. Vår sajt får ökad trafik och kunderna som e-handlar blir fler och fler, berättar företagets vd Maria Hamrefors för Ehandel.se. 

Annons

LÄS ÄVEN: Akademibokhandelns näthandel är igång

Fortsatt förskjutning mot e-handeln

I morse släppte Akademibokhandeln sin delårsrapport för tredje kvartalet samt för perioden februari till september. Där konstateras att koncernens omsättning under tredje kvartalet uppgick till 402,4 miljoner kronor, vilket är något lägre än samma period förra året, då koncernen omsatte 409 miljoner. 

Samtidigt uppgick resultatet efter skatt under februari till september till -39,3 miljoner.

Koncernen konstaterar själva att orsaken delvis är att de påverkats av att bokbranschen i stort gått “svagare än väntat” samt att det fortfarande sker en kontinuerlig förskjutning från fysiska butiker och mot e-handeln.

"E-handeln en del av kunderbjudandet"

Exakt hur bra det går för e-handeln, eller hur stor andel av intäkterna som kommer därifrån, vill koncernen inte uppge, men hon konstaterar att företagets digitala erbjudande omfattar betydligt mer än själva nätbutiken.

- E-handeln är bara en del av kunderbjudandet på nätet och för vår del är det kombinationen mellan trevliga fysiska butiker och en webbplats där man kan känna att det är mer än bara en handelsplats som är det viktiga. 

1600 evenemang i fysiska butiker

Maria Hamrefors menar att många av företagets kunder inte i första hand besöker hemsidan för att handla, utan också för att se vilka nya böcker som kommit ut eller för att ta del av personalens boktips och bli inspirerade.

- Vi har även en omfattande evenemangsverksamhet i butikerna som vi informerar om och det rör sig om 1600 evenemang om året. Även våra snart 1,6 miljoner medlemmar i kundklubben ser webbplatsen som en jätteviktig kanal.

Annons

Vad händer under det kommande året?

- Vi har stort fokus på affärsutveckling, både i butik och digitalt. Vi har mycket spännande på gång, som vi kommer att presentera successivt.

Annons