Fortsatt tillväxt för strömmande musiktjänster

Efter tre raka år med försäljningsökning sjönk musikförsäljningen i Sverige något under 2014 jämfört med föregående år. Den fysiska försäljningen fortsätter att tappa medan den digitala tuffar vidare. Särskilt de strömmade musiktjänsterna.

Under 2013 såldes det mer musik än på tio år i Sverige. Men inte tack var de traditionella formaten, i stället var det de strömmade musiktjänsterna som fortsatte att ta mark. Så även under året som nyligen passerat.

Enligt nya siffror från IFPI Sverige, ökade försäljningen av strömmade musiktjänster med 10,8 procent under 2014. Den digitala försäljningen står idag för 83,8 procent av den totala musikförsäljningen, och 79,8 procent av den totala försäljningen kommer från strömmade musiktjänster.

Annons

– 2014 fortsatte intäkterna från strömmade musiktjänster att öka och de står nu för 79 procent av de totala intäkterna, den högsta andelen i världen. Marknaden 2015 ser vi positivt på med en förväntan på fortsatt tillväxt för strömmade tjänster, säger Ludvig Werner, VD för IFPI Sverige.

Vinylförsäljningen ökar

Samtidigt fortsatte den fysiska försäljningen att minska under året med 33,8 procent. Från 229 miljoner kronor till 152 miljoner kronor, och står nu för 15,4 procent av totalmarknaden.

Något som ledde till att den totala musikförsäljningen minskade med 0,4 procent till 987 miljoner kronor jämfört med 2013. Intressant är dock att vinylförsäljningen i Sverige ökade med 45,6 procent och totalt såldes vinylskivor för 20,7 miljoner.

Siffror som stämmer ganska väl överens med den amerikanska marknaden. Totalt står vinylförsäljningen för 2,1 procent av den totala musikförsäljningen i Sverige.

 

Källa: Press
Bild: Spotify

Annons
Annons