Annons

Fortsatt tillväxt och röda siffror för Sportamore

Fortsatt tillväxt och röda siffror för Sportamore

2015-02-19 14:17

Sport och modebutiken på nätet, Sportamore, fortsätter att visa fin tillväxt. Under årets fjärde kvartal ökade försäljningen med 33 procent, jämfört med samma period föregående år. Sett till helåret är tillväxten ännu högre, men sporthandlaren fortsätter att göra minusresultat.

Sportamore fortsätter att växa. Redan i somras kunde e-handelsbolaget visa upp en stabil tillväxt för årets första sex månader, och så har det fortsatt under resten av året.

När Sportamore idag släppte siffrorna för helåret 2014 kan bolaget visa upp en nettoomsättning på 369,8 miljoner kronor, att jämföra med 274,5 miljoner kronor 2013. Försäljningstillväxten under perioden var 35 procent, en fin ökning men inte i närheten av 2013 års tillväxt på 79 procent.
– Sportamore växte under perioden snabbare än under de två föregående kvartalen. Detta i en marknad som tyngdes av den varma väderleken. December blev den största månaden i Sportamores historia med tre miljoner besök och över 90 000 skickade order. Att vi på de nivåerna bibehållit vår höga servicegrad ser vi som ett fint kvitto på vår logistiska förmåga och att vi är väl rustade för kommande tillväxt, säger Johan Ryding, vd för Sportamore.

Fokus på nya kunder

Men trots den fina tillväxttakten kan Sportamore inte visa upp någon vinst för helåret. Rörelseresultatet uppgick till -13,2 miljoner kronor, att jämföra med -16,9 miljoner år 2013.

Plockar man ut årets sista kvartal ur ekvationen landar försäljningstillväxten på 33 procent. Rörelseresultatet uppgick till -7,7 miljoner kronor att jämföra med förra årets plusresultat på 6,3 miljoner kronor för fjärde kvartalet.

Att man gör ett minusresultat beror bland annat på att Sportamore investerar i anskaffande av nya kunder
– I perioden ökade vi planenligt våra tillväxtorienterade marknadsföringsinsatser, primärt TV-annonsering, i samtliga nordiska marknader och fokus har legat på att säkerställa upprätthållande och utveckling av vårt serviceerbjudande för att också i framtiden överträffa våra kunders höga förväntningar.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Modemärket Svea öppnar en speciell fysisk <nobr>e-handelsbutik</nobr>

Modemärket Svea öppnar en speciell fysisk e-handelsbutik

"Ett självklart steg i Sveas digitala transformation".

Annons
Annons
PostNord tar in 3 000 extra för att hantera Black Friday

PostNord tar in 3 000 extra för att hantera Black Friday

Räknar med 900 000 paket under helgen.

Dansk omniaktör tar in italienskt modeproffs som ny VD

Dansk omniaktör tar in italienskt modeproffs som ny VD

Ska satsa på teknisk innovation.

Apotea fyller 6 år - räknar med att sälja för 30 miljoner extra

Apotea fyller 6 år - räknar med att sälja för 30 miljoner extra

Födelsedagspresenten: En miljözon i Morgongåva.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ellos i ny storsatsning - 35 000 kvadrat heminredning

Ellos i ny storsatsning - 35 000 kvadrat heminredning

Bockasjö får ännu ett e-handelsuppdrag.

Halloween är ingen kassako även om många handlare firar

Halloween är ingen kassako även om många handlare firar

Ger inte så mycket, om man inte heter Partykungen.

<nobr>E-handelsjätten</nobr> öppnar sin första mode-popup

E-handelsjätten öppnar sin första mode-popup

Första modesatsningen i den fysiska världen.

Annons
Annons
Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

Kunderna vill inte ha AR eller Virtual Reality

De vill först och främst ha en riktigt bra e-handel.

Oväntad julsuccé - tusentals doftgranar flög av lagerhyllan

Oväntad julsuccé - tusentals doftgranar flög av lagerhyllan

"Vi var inte förberedda på efterfrågan".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Rofa Design AB söker:

E-Commerce Manager till Rofa Design

Mapiful AB söker:

Social Media Manager

iDeal Of Sweden AB söker:

E-commerce Coordinator

Emakina DBG söker:

Business Unit Director E-commerce


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta