Förvirring och dåligt rykte när varumärkesintrången ökar

Tre av fyra företag drabbades 2017, enligt en ny undersökning.

Vem får använda frasen “Stay beautiful” i sin marknadsföring? Om det hamnade två e-handelsföretag i en dispyt för inte så länge sedan, vilket vi kunde berätta om i en artikel här på Ehandel.se.

LÄS ÄVEN: E-handlare i varumärkesdispyt: "Kommer att göra intrång"

Annons

4 av 10: "Intrången har ökat"

Men situationen med varumärkesintrång, eller i varje fall anklagelser om varumärkesintrång, är inte speciellt ovanlig. Åtminstone inte om man ska tro varumärkesskyddsföretaget CompuMark, som har satt ihop en rapport på området. Enligt rapporten utsattes nästan tre fjärdedelar (74 procent) av alla företag för varumärkesintrång under 2017. Fyra av tio företag säger sig också uppleva att varumärkesintrången har ökat.

Rapporten, som har fått namnet The Trademark Ecosystem: Insights from Intellectual Property Professionals around the world, tar upp förvirring bland kunderna som den vanligaste följden av otillåten användning av varumärken. Andra problem som riskerade att uppstå var förlust av intäkter, sänkt kundlojalitet och skadat rykte.

- Våra rapporter visar att varumärkesansökningar ökar. I och med enkelheten i att göra affärer på en global skala, en fortsatt ökning av nya spelare på marknaden och utbredningen av ytterligare kanaler som sociala medier är det svårare än någonsin idag att hitta ett unikt varumärke att registrera, konstaterar CompuMarks president Jeff Roy i ett pressmeddelande.

"Behöver arbeta hårdare än någonsin"

En tredjedel av företagen som hade drabbats uppgav i CompuMarks undersökning att de var tvungna att byta namn på ett av sina varumärken som ett resultat av intrång. 56 procent ska samtidigt ha valt att inleda rättsliga processer.

- Varumärken kommer att behöva arbeta hårdare än någonsin för att slåss mot intrång och med att minimera riskerna som de associeras med. Ett resultat av detta blir att övervakning av och sökningar på varumärken blir allt mer betydande och kommer att fortsätta vara det framöver, fortsätter Jeff Roy.

Den aktuella rapporten uppges vara baserad på en undersökning bland 300 yrkesverksamma inom varumärkesfrågor i USA, Storbritannien, Tyskland och Frankrike.

Annons