Fotograf startade e-handel med fotbollsfruar som modeller

Sångerskor, fotbollsfruar - och de egna kunderna. Madelaine Hoffman driver e-handeln som får modellerna att vilja visa upp kläderna.

När Madelaine Hoffman skulle vara mammaledig insåg hon en sak ganska snabbt.

- Det där med att vara lattemamma, det var inget för mig, berättar hon för Ehandel.se.

Annons

Så när hon inte kunde gå till sitt vanliga jobb som fotograf, använde hon istället föräldraledigheten till att gå en distansutbildning som hette Mobil e-handel, vid Malmö yrkeshögskola.

Läste in tre års utbildning på två år

När ett år hade gått och Madelaine fortfarande hade ett halvår kvar av föräldraledigheten, startades en ny utbildning vid Malmö Yrkeshögskola, denna gång i programmering för iPhone och Android. Madelaine hade fått smak för att lära sig om den mobila utvecklingen, så hon bestämde sig för att hoppa på även den utbildningen.

- Jag pluggade in tre års yrkeshögskola på två år och jag verkligen älskade det!

Dock tyckte hon även väldigt mycket om sitt vanliga jobb, men när det var dags att gå tillbaka dit igen hade en tanke börjat gro.

- Det hade börjat ta form att jag ville starta något eget och e-handel är ju det ultimata att ha vid sidan av en ordinarie tjänst, säger Madelaine Hoffman.

Showroom på tomten

Så blev det. Tillsammans med en kompanjon startade hon tidigare i år e-handeln Vildavi.se. Från början var tanken att de båda även skulle driva företaget som en turnerande pop up-butik som åkte runt på olika orter och visade upp sina kläder. Men ganska tidigt bestämde sig istället paret för att gå skilda vägar och det slutade med att Madelaine Hoffman drev e-handeln vidare på egen hand.

- När man är själv så finns det ju ingen möjlighet att åka runt på samma sätt och ha en fysisk butik.

Istället så har hennes man byggt ett showroom hemma på tomten och Madelaine anordnar nu regelbundet event på sin terrass.

Annons

- Det är väldigt exklusiva event och de som deltar bjuds på bubbel, berättar hon.

Kunder från Spanien till Norrbotten

Försäljningen går bra, men då det första bokslutet inte sammanställts ännu, vill hon inte ange några exakta siffror. Men hon berättar att allt hon tjänar återinvesteras i e-handeln - och kunder har hon över hela världen.

- Det händer att det beställs från England, Danmark och Spanien, men de flesta är förstås svenskar. Men inom Sverige har jag kunder ända upp till Norrbotten!

Eftersom hon är fotograf till yrket, har hennes jobb ofta tagit henne till olika platser och hon har tidigare bott i Hollywood, Monaco och Australien. Men som fotograf hade hon också fått uppfattningen att sociala medier var problematiska, eftersom någon kunde sno ens bilder. Särskilt ogillade hon Instagram. Den inställningen har dock ändrats helt nu.

- Jag har ju insett vilken bra marknadsföringskanal det är! Nu får folk gärna reposta mina bilder. Jag vill att de ska spridas!

Fotbollsfrun blev hennes modell

Och som en del i marknadsföringen har hon också lyckats få flera kända kvinnor att vara hennes modeller och visa upp kläderna på hemsidan. Den mest kända är Sofie Granqvist, gift med fotbollsspelaren Andreas Granqvist som är lagkapten i Svenska landslaget och nyligen vann utmärkelsen Guldbollen för sina insatser på plan.

Helsingborgssångerskan Nilla Nielsen är numera också modell för Vildavi och för inte så länge sedan började Madelaine söka efter fler modeller via sin e-handel.

- Det blev ett enormt gensvar och jag fick jättemånga ansökningar. Nu har jag gått vidare med några av dessa och det är verkligen roligt att kunna ge den möjligheten till sina egna kunder, säger hon.

En sak hon har lärt sig är att använda sig av sitt kontaktnät. Exempelvis så är både Nilla Nielsen och Sofie Granqvist från början bekantas bekanta.

- Som småföretagare måste man utnyttja sina kontakter. Jag är ett levande exempel på det! Du känner alltid fler än du tror.

"Rätt vad det är rasslar det till"

Nu är Madelaine Hoffman en del av inkubatorn vid E-commerce Park i Helsingborg och lär sig som bäst hur man lyckas optimalt med sin e-handel. Via det forumet fick hon tips om att skicka ut ett eget nyhetsbrev till kunderna, vilket hon nu vågat prova. Och erfarenheterna från det experimentet vill hon gärna dela med sig av till andra e-handlare som går i samma tankar.

- Var beredd på att skicka flera brev innan det ger resultat! När jag hade skickat mitt första brev så hände det ingenting. Men efter andra utskicket rasslade det till rejält i inkorgen och jag har aldrig sålt så mycket som den veckan. Kunderna behöver några chanser på sig innan de öppnar breven. Så börja inte gråta om det inte ger resultat på första vändan, för rätt vad det är så rasslar det till så det står härliga till!

Annons