Annons

Från noll till en miljon på åtta månader Niklas Carlson

Från noll till en miljon på åtta månader

2015-09-10 08:21

Northern Spirit räknade med att sälja för 200 000 under hela 2015 men är redan uppe i intäkter på över miljonen.

Niklas Carlson är en av grundarna till Northern Spirit, och den som i dag äger den största andelen av företaget som specialiserat sig på att sälja träningskäder med inriktning på CrossFit.


Niklas Carlson på Northern Spirit.

Bolaget slog upp sin webbshop den 1 december förra året och hade till en början som ambition att sälja kläder för 200 000 under hela 2015. Det visade sig vara en väldigt lågt ställd ambition. För bara under premiärmånaden sålde Northern Spirit för 80 000 kronor, och nu är intäkterna uppe i över en miljon. Vid årets slut räknar företaget med att omsättningen landar på mellan 1,5 och 2 miljoner kronor. Niklas Carlson tror att framgångarna beror bland annat på att CrossFit-publiken är väldigt lojal och att det finns ett stort intresse för företagets produkter inom kundgruppen som Northern Spirit siktar in sig på.  

- Det är nog en kombination av olika faktorer. Vi är väldigt nischade och besöker många events där vi får kontakt med CrossFit-människor. Dessutom har sporten CrossFit vuxit mycket i Sverige de senaste åren, säger han och fortsätter:
- Alla säljer träningskläder så vi ville hitta vår grej. Vår målgrupp är personer som är intresserade av just CrossFit.


Ett exempel på hur företagets kläder kan se ut.

Satsar på flexibelt lager

För att driva företaget framåt försöker Niklas Carlson och hans kollegor att hålla lagret så flexibelt som möjligt, med stor omsättning på varorna, och anpassningsbart vad gäller arbetskraften. Northern Spirit köper till stor del in ganska neutrala plagg från leverantörerna i andra länder, som de sedan kan förändra genom att plaggens dekorationer trycks eller broderas i Sverige. Det skapar en större flexibilitet och möjlighet att förändra i sortimentet.

- Det finns ett värde i nyheter och att ha nya produkter, och på det här sättet kan vi göra det på ett billigt sätt, säger Niklas Carlson.

Northern Spirit har kontor och lager i E-Commerce Park i Helsingborg, och ingår i den relativt nystartade företagsinkubatorn som håller till i huset. Niklas Carlson tror att det till viss del har hjälpt Northern Spirit framåt.

Annons
Annons


Northern Spirit ser flera fördelar med ett flexibelt lager.

- Vi kunde crossfit och textil, jag har bland annat jobbat för textilindustrin utomlands, men det vi behövde var lite hjälp och stöttning vad gäller e-handeln. Det finns bra kompetens här i huset. Och vi e-handlare har ofta samma utmaningar. Det blir en communitykänsla jämfört med traditionell handel. Så det har mycket potential att vara här.  

Får hjälp av företagsinkubator

Rikard Axelsson, som är ansvarig för inkubatorn, berättar att de involverade företagen har möten varje vecka för att utbyta erfarenheter. Enligt honom gör det att alla inblandade blir lite mer peppade, och han är väldigt glad över Northern Spirits hittills starka resultat.

- Det är klart att man hoppades att det skulle gå bra. Men vår målsättning i början var att företagen skulle sälja 3-5 gånger mer, så det här är verkligen superroligt. Det är kul att följa resan företagen gör och att hjälpa till när man kan.


Rikard Axelsson och Niklas Carlson har ett gott samarbete.

Northern Spirit arbetar mycket med sociala medier, och Niklas Carlson tror att det kanske är ett exempel på något de skulle kunna hjälpa andra att utvecklas inom.

- Vi har ett nyckeltal vi kallar Insta2order, I2O. Det är tiden från att vi lägger ut en vara på Instagram till att någon gör en beställning. Tar det mer en timme blir vi lite förbannade, säger han och skrattar.
- Men rekordet är på en och en halv minut så det är tydligt att vi har väldigt trogna kunder.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Zalando tar över - satsar på

Zalando tar över - satsar på "aggressiva" ledtider

Zalandos Nordenchef Kenneth Melchior berättar i en exklusiv intervju om företagets planer för Sverige.

Annons
Annons
Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Kashmirreklam var för sexig - nätbutik anmäld

Soft Goats marknadsföring uppskattades inte av alla.

1
En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

En halv miljon skor i ny fabrik - flyttar in på 5000 kvadrat

Kavats kapacitet ökar med 66 procent.

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Online Brands siktar mot 35 miljoner med nytt förvärv

Köper hela Idéguld AB och får därmed en guldsmedsbutik i Borås.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Björn Borg ökar - men <nobr>e-handeln</nobr> backar med 20%

Björn Borg ökar - men e-handeln backar med 20%

Slutade köpa trafik och såg e-handelsförsäljningen sjunka.

Del 2: "Vårt negativa resultat är en del av vår strategi"

Fyndiq svarar på kritiken från handlarna.

2
Mekonomens dotterbolag ska utbilda framtidens mekaniker

Mekonomens dotterbolag ska utbilda framtidens mekaniker

30 elever har antagits till terminsstarten.

Annons
Annons
Ökade med 56% under Q1 - krossade 7 miljarder dollar

Ökade med 56% under Q1 - krossade 7 miljarder dollar

Ingen inbromsning i sikte för den kinesiska e-handelsjätten.

Annons
Annons
Annons
leverantörserbjudanden
Jobb på Ehandel.se

Jollyroom AB söker:

Analytisk marknadsassistent med SEM-ansvar till Jollyroom i Göteborg!

MaxGaming söker:

Marknadsförare till MaxGaming.se

KitchenLab AB söker:

Order-/lageransvarig

Awin söker:

Account Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem