Frakt, algoritmer och bubbel när Gmeet intog Göteborg

Favorit i repris.

Stolar för 120 gäster var framställda, frukosten var framdukad och solen lyste över ett vintrigt Göteborg. Den förväntningsfulla stämningen gick nästan att ta på när besökarna i onsdags började strömma in den andra upplagan av e-handelskonferensen Gmeet - som sticker ut i mängden eftersom den bara riktar sig till kvinnor.

Och om det hos någon finns några tveksamheter kring behovet av en sådan konferens, så kan vi åtminstone konstatera att intresset för Gmeet var väldigt stort. När årets event drog igång på Elite Hotel Park Avenue, var nämligen alla biljetter slutsålda.

Annons
Annons

Svenska kunder krävande?

När Sanna Thurdin, eventchef på Ehandel.se, hade kickat igång dagen och hälsat alla välkomna, gick turen över till Jenny Linder, som är marknadschef för e-handel och logistik på Bring i Sverige. Hennes presentation handlade - kanske inte helt oväntat - om leveranser. Och mer specifikt, om att e-handelsleveranserna kunden får ofta inte matchar vad de helst vill ha. Framför allt vill kunderna ha hemleverans på bekväma tider eller leverans till brevlådan, enligt Bring, som dagen till ära också passade på att släppa en rapport om e-handel i olika branscher.


Jenny Linder på Bring gav klarhet i ämnet leveranser

Jenny Linder jämförde även hur konsumenternas beteende skiljer sig åt mellan Sverige, Danmark och Norge, och konstaterade att de svenska kunderna ställer de tuffaste kraven på företagen de e-handlar från.

- Det är för att Sverige är den mest mogna e-handelsmarknaden. Vi har shoppat så mycket att vi har börjat störa oss på en del saker, summerade hon.

Leveranser är förstås hett stoff i e-handelsbranschen, och ämnet följdes senare upp med en gruppövning där dagens deltagare fick prata ihop sig om vad de saknade när det kommer till logistiken inom e-handeln. Tydlig information och smidiga returer var två punkter som stod på mångas önskelistor.

Workshop om leveranser

Engagemang viktigare än antal följare

Men förmiddagen bjöd också på en inspirationsföreläsning av Pingis Hadenius, som tillsammans med sin affärspartner Isabella Löwengrip har skördat stora framgångar inom flera olika branscher. Pingis Hadenius är bland annat vd för skönhetsmärket Löwengrip Care & Color och involverad i skomärket Flattered, vars försäljning numera till 70 procent sker genom den egna e-handeln.

Pingis Hadenius delgav det senaste från bland annat e-handeln Flattered

Annons
Annons

Pingis Hadenius berättade bland annat om hur hennes bolag arbetar med sociala medier och influencers, och tipsade om att det numera är engagemang snarare än antal följare som räknas. Hon lyfte även fram vikten av att ha en bra kommunikation med sina kunder, och underströk hur viktigt det är att en missnöjd kund får ett svar direkt.

Efter att en mingellunch ackompanjerad med ett glas bubbel hade lagts till handlingarna, blev det dags för en djupdykning i GDPR, eller General Data Protection Regulation, som förkortningen står för. Den nya dataskyddsförordningen närmar sig med stormsteg, och nu var beskedet att den som inte har börjat förbereda sig för lagändringen, gör klokt i att göra det genast. Bakom det beskedet stod Emelie Svensäter Jernstorp och Lena Lundahl, som gästade Gmeet från advokatfirman Vinge.

Lena Lunddahl från Vinge

Nya algoritmer skakar om branschen

Innan Gmeet 2018 avslutades med en After Work i hotellets bar, fick undertecknad äran att moderera en paneldebatt om marknadsföring i sociala medier. Medverkade gjorde även Ann-Sofie Hermansson från e-handeln Smart in the Dark, Linda Sjölund från e-handeln Osso-ami, och Lisa Jansson från marketing-plattformen Zalster.

Högt på agendan stod förstås Facebooks förändrade algoritmer, som ska göra det svårare att nå ut med organiskt material. Den som vill nå ut med sin produkt och sitt företag på till exempel Instagram och Facebook måste numera antingen vara riktigt vassa på att få till ett starkt engagemang, eller vara beredda på att köpa annonser. Panelens deltagare var överens om att det råder en tuffare konkurrens nu än tidigare, och att den enda vägen till framgång är att testa sig fram. Ett tips att ta med sig är att rikta in sig mot en särskild målgrupp hellre än att nödvändigtvis nå ut till så många som möjligt.

Paneldebatt om marknadsföring på sociala medier

Årets Gmeet är över, men du som missade eventet behöver inte vara besviken. Om önskemål finns är det nämligen inte omöjligt att eventet kommer att expandera, hälsar eventavdelningen på Ehandel.se. Och det blir definitivt en ny upplaga nästa år - då ses vi igen!

MISSA INTE: De bästa bilderna från Gmeet. Publiceras på Ehandel.se inom kort!

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!