Annons

Fraktbolagen om årets mycket svåra e-handelsdeadline

Fraktbolagen om årets mycket svåra e-handelsdeadline

2018-12-14 16:00

Hur länge vågar man sälja?

Nu börjar vi närma oss årets slutliga deadline. En mycket svår period för e-handlare då de någon dag innan julafton måste säga adjö till viss försäljning. Ett bra sätt att öka försäljningen är nämligen också ett bra sätt att stoppa försäljningen. Vi talar förstås om sista datumet för "garanterad" leverans innan julafton.

Skyltar du inte tydligt med ett datum så riskerar du att förlora försäljning, eftersom kunderna blir osäkra på om du kan leverera innan julafton. Och när du väl har satt ett datum så lär försäljningen dala som en sten efter det, även om vissa order fortfarande kan komma fram.

Detta var i alla fall verkligheten för något år sedan men med framväxten av allt snabbare leveranstjänster så finns det inte riktigt något slutdatum. I vissa fall kan kunderna beställa på julafton och få ordern levererad samma dag.

"Tydligt kommunicera sin cut-off tid"

Vi på Ehandel.se bad i alla fall en handfull fraktbolag om deras “sista datum” och om de hade några tips till e-handlarna för att maximera den sista försäljningsperioden innan julafton. Hanna Radoncic, marknadsansvarig på Best Transport, var snabb med att svara.

- Vårt främsta tips till e-handlarna är att tydligt kommunicera sin cut-off tid till konsument, det vill säga när köp senast måste genomföras för att få leverans innan jul. Vi har samma dag-leveranser i Stockholm och Uppsala både 22 och 23 december. I övriga landet levererar vi till och med 21 december. Så här finns det en bra chans för e-handlarna att fånga in de konsumenter som är sent ute med julklappshandlandet, säger Hanna Radoncic.

Bring var också snabba på bollen, men några fasta datum ska de inte jobba med.

- Vi har inte satt en generell deadline för våra kunder, vi ska vara flexibla och anpassa oss efter våra kunder. Det som styr deadline för respektive kund är hur produktionen ser ut för varje kund, säger Adam Leth, informationschef på Bring.

Adam trycker, precis som Best Transport, på att e-handlare måste vara tydliga med sista beställningsdag för leverans innan julafton.

"Full rulle den 23:e december"

Vi hörde även av oss till uppstickare som Instabox, som numera bedriver verksamhet i allt större delar av landet.

Annons
Annons
- Vi kör full rulle söndagen den 23:e december i alla regioner. Precis som alla andra söndagar under året har vi samma-dag-leverans även den dagen. Sen är det inte alla e-handlare som har öppet på helger eller som har samma-dag-avtal med oss. Och om man handlar från en e-handlare som ligger i en annan region så är det kvällen den 22:a december som gäller, säger Jacob Sempler, produktchef på Instabox.

Fraktjätten PostNord, som är veteraner på området sista datum, har som vanligt sammanställt alla deadlines i en lista och det är också den de delger till oss när vi frågar dem. Listan hittar man här.

Presentkort är en bra idé

Carin Blom, detaljhandelsexpert på PostNord, flikar dock in med några tips och hon tycker bland annat att man ska satsa på presentkort nu innan julafton. Hon vill även framhäva att många kunder är redo att betala extra för presentinslagning, så det kan vara en idé att erbjuda om man som e-handlare inte redan gör det. Andra saker man kan göra är att visa produkter som kompletterar varandra, samt att skicka med en liten överraskning till kunderna.

Fraktbolaget Schenker ger oss inte heller något fast datum utan pekar på att det är svårt att garantera leverans i dessa tider.

- En vecka före har man goda odds, men det kan alltid hända saker under en transport som ställer till det. Speciellt i vintertid med oväntade snöfall etc, säger Pierre Olsson, Head of Corporate Communications på Schenker.

"Kan inte garantera leverans"

DHL håller med Schenker om att man bör ha lite marginaler.

- Vi har normalt sett en mycket hög leveransprecision inom DHL Express men externa omständigheter kan påverka leveransen som till exempel väderförhållanden. Vi kan därför inte garantera leverans innan julafton och rekommenderar alla e-handlare att skicka paketen i god tid, säger Ann Berglund, Marketing Communications Manager på DHL.

Detta betyder dock inte att DHL inte ger oss några datum att förhålla oss till. För DHL Parcel (inom Sverige) rekommenderar fraktbolaget att man skickar senast den 18 december och för DHL Freight (inom Norden) den 17 december. DHL Express ska samtidigt ha 20 december som sista beställningsdag inrikes och inom EU. Och just Express-alternativet är det som rekommenderas under slutspurten.

- Erbjud express som din standardleverans veckan innan julafton för att säkerställa att dina paket kommer fram till dina slutkunder i tid. Maximera närvaron på sociala medier och erbjud tidigare kunder incitament att köpa igen, tipsar Dan Crewe, e-handelschef på DHL Express.

Andra tips från Dan Crewe är att stärka kundtjänsten och att förlänga returdatumet. Det genomgående tipset från alla fraktbolag är dock att använda din e-handel till att tydligt meddela för kunderna vad som gäller. Desto bättre information, ju större chans att kunden lägger en order. Såvida inte datumet redan passerat.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

Det amerikanska cykelbudet fick ge namn till Martins märke.

Annons
Annons
Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Exklusivt: Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Har spikat lanseringsdatum för brittisk sajt.

Gekås nya storsatsning:

Gekås nya storsatsning: "Som e-handel fast bättre"

Deras egen variant av webbshop.

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

"Vi vågar prova oss fram och driva innovativa lösningar".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu <nobr>e-handel</nobr>

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu e-handel

Kan lansera Click&Collect.

Leveranskritik mot MediaMarkt:

Leveranskritik mot MediaMarkt: "Har fått vissa utmaningar"

Beställningar från början av december har inte kommit fram.

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Nätapoteket går inte att stoppa?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.

Jula Sverige AB söker:

e-handelsspecialist

BabyBjörn AB söker:

E-commerce Store Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta