Fraktbolagens tips efter de strypta varubreven

Finns det någon lösning?

Såvida inte PostNord ändrar sig i sista stund så är de “nya varubreven” snart ett faktum. Mindre e-handlare är inte nöjda med förändringen, som innebär mycket mer begränsande mått på varubreven än tidigare, och det har bland annat genomförts en namninsamling för att försöka få PostNord att ändra sig.

LÄS ÄVEN: Upprop mot strypta varubrev överlämnat till PostNords VD

Annons

Som det ser ut just nu kommer dock många e-handlare, som skickar lite större varor med varubrev, att tvingas hitta alternativa fraktmetoder innan den 1 maj 2018, som är datumet då alla varubrev måste börja vara så små att de går in i alla fastighetsboxar.

I stället för att gråta över spilld mjölk kontaktade vi på Ehandel.se fraktbolagen PostNord, DHL, DB Schenker och Bring. Vi ställde helt enkelt följande fråga till dem: Vad är ert tips till de e-handlare som nu tvingas hitta nya alternativ, när varubreven krymper? Precis som vi rapporterat om tidigare kan stora e-handlare ofta skippa varubreven och istället skicka allt som spårbara paket. Men för många mindre e-handlare blir situationen nu sådan att de står utan ett jämförbart alternativ.

LÄS ÄVEN: PostNord om nya varubreven: "Kan bli en utmaning"

"Övriga brevtjänster ett alternativ"

PostNord var snabbast med att svara på vår fråga, och de börjar med att berätta om anledningen till ändringen, som vi dock alla redan fått ta del av otaliga gånger. Tanken med varubreven sägs aldrig ha varit att de skulle hamna hos ombuden. Därför krymps nu måtten, så att fler ska få sina leveranser ända hem. Men vad ska då e-handlare som hamnar i kläm göra? PostNords kommunikationsrådgivare, Anne Källgren Jiremar, svarar följande:

- En e-handlare som skickar större försändelser men ändå vill ha dem levererade direkt till mottagarens dörr, ska välja pakettjänsten MyPack Home - en tjänst som ger mottagaren möjlighet att välja mellan flera olika leveransalternativ. För e-handlare som gärna vill få paketet utlämnat hos ett ombud erbjuder vi tjänsten MyPack Collect. Självklart är våra övriga brevtjänster också ett alternativ.

"Påse-på-dörren som tillval"

Fraktbolaget Bring lyfter att man som e-handlare inte ska lägga alla sina ägg i en korg. Bring håller dock med sin konkurrent PostNord om deras huvudfokus - att fler paket ska komma direkt hem till kunderna.

- E-handlare ska inte slentrianmässigt köpa den enklaste tjänsten och erbjuda den till alla. Lyssna på dina kunder och erbjud relevanta leveransalternativ! säger Adam Leth på Bring, och fortsätter:

- Riktigt så små mått som PostNord kommer att ha från och med den 1 maj, har vi inte. För att verkligen se till att så många paket som möjligt kommer hem till kunden har vi två olika metoder att lösa det på. Dels påse-på-dörren, som tillval för den som vill ha det. Och dels har vi info om alla brevlådor vi delar till, så att man som e-handlare, via ett API, redan innan man erbjuder leveranssätt kan se om paketet kommer att få plats i brevlådan. Brings bestämda uppfattning är att om paket kan delas via brevlådan, så ska det delas där - och inte hamna hos ombud i onödan. 

Annons

DHL pekar på Service Point

När Ehandel.se pratade med e-handlare om strypningen av varubreven, så var det många som nämnde fraktbolaget DHL som en eventuell räddare i den nöd som nu uppstått hos många små nätbutiker. DHL går rakt på sak:

- Om du som e-handlare vill nå dina kunder snabbt, smidigt och enkelt, ska du välja vår tjänst DHL Service Point, säger Cathrine Englund Find, Produktchef B2C på DHL Freight.

DHL rekommenderar alltså sin pakettjänst som går till ombud och som - utöver 1 500 ombud - även når deras nätverk av paketboxar. Cathrine Englund Find tycker att e-handlarna ska tänka på att låta kunderna välj var de hämtar sina paket, samt på att göra returerna enklare.

LÄS ÄVEN: E-handlare talar ut om strypningen av varubreven

Även om många e-handlare tittar på DHL Service Point, så är det också tydligt att det inte är en lösning för alla. Detta då kostnaden för många e-handlare sägs bli högre, beroende på vilket avtal man har.

Precis som vi har skrivit om i våra tidigare artiklar om varubreven, verkar det alltså inte finnas en klar lösning för alla de e-handlare som använder dem. För många kommer det förmodligen att handla om att dela upp flödet i flera delar. Vissa försändelser uppgraderas då till spårbara paket, medan andra kanske får gå som någon typ av brev.

LÄS ÄVEN: Sverigechefen om framtidens e-handelslogistik

DB Schenker har inte svarat på Ehandel.se:s frågor.

Annons