Fraktjätten öppnar ny e-handel – ska vinna Afrikas hjärta

En app för afrikanska e-handelskunder.

Det globala fraktbolaget DHL har lanserat en ny e-handel, i form av en mobil app. Appen i fråga heter DHL Africa eShop och ska sälja produkter till konsumenter i 11 afrikanska länder. Nyheten kommer i samband med att den afrikanska e-handlaren Jumia planerar en börsnotering på New York-börsen.

LÄS ÄVEN: Tech-startup från Afrika på väg till New York-börsen

Annons

Afrika har alltså rampljuset på sig gällande e-handeln och DHL hoppas rida på vågen med Africa eShop. Butiken i fråga ska innehålla produkter från flera hundra stora företag, främst från USA och Storbritannien. Tanken är att stora globala varumärken ska kunna nå afrikanska konsumenter.

Bygger på befintlig lösning

Appen fungerar som en sorts portal som gör det möjligt för afrikanska konsumenter att kunna få leverans till sitt land, något som annars inte vore möjligt.

Frakten kommer förstås att ske med hjälp av DHL:s logistiknätverk och den nya appen ska stödja flera lokala betalmetoder. Den nya e-handelslösningen bygger på system från Link Commerce som drivs av MallforAfrica, en redan befintlig plattform för att sälja till afrikanska konsumenter.

DHL hoppas att den nya appen ska fylla ett hål i marknaden då många återförsäljare i USA och Stobritannien inte skickar produkter till Afrika. Via tjänsten Link Commerce ska återförsäljare även kunna få hjälp med tredjepartslogistik på den afrikanska kontinenten.

Annons